مسافران ایرانی ریو 2016 تا‌کنون

در آستانه سال 2016 میلادی مسابقات انتخابی المپیک ریو وارد مرحله حساس‌تری شده است.

به گزارش خبرنگار سایر حوزه‌های گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، در حالی که کمتر از هشت ماه تا شروع رسمی بزرگترین آوردگاه ورزشی جهان در برزیل باقی‌ست، نماینده‌های کشورمان در رشته‌های مختلف تیمی و انفرادی، مشغول آماده‌سازی خود برای حضور در رقابت‌های انتخابی و کسب سهمیه المپیک هستند.
 
در این بین تا‌کنون حدود 30 سهمیه ایران در این مسابقات قطعی شده که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.
 
- کشتی: پر‌افتخار و پر‌امید  
 
پر‌افتخار‌ترین رشته ورزشی ایران در تاریخ المپیک، این‌بار هم مثل همیشه کانون توجهات اهالی ورزش است و هرچند تا به الان موفق به کسب همه سهمیه‌ها نشده ، اما در ادامه برای تکمیل سهمیه‌های خود کار سختی پیش رو ندارد.
 
تیم ملی کشتی ایران در فاز نخست گزینشی المپیک ریو، در مسابقات قهرمانی جهان در لاس‌وگاس شرکت کرد و موفق به کسب 8 سهمیه از 12 سهمیه ممکن شد.
 
تیم کشتی آزاد که عملکرد بهتری در این تورنمنت داشت در 5 وزن سهمیه المپیک را کسب کرد و تنها دستش از سهمیه سنگین‌وزن کوتاه ماند.
 
اما فرنگی‌کاران کشورمان فقط در وزن‌های 75 و 85 و 98 کیلو موفق به کسب سهمیه شدند و در ادامه باید برای دستیابی به 3 سهمیه دیگر تلاش کنند.

دیگر مسابقات انتخابی در رشته‌های کشتی به شرح ذیل است:
 
- گزینشی قاره آسیا در قزاقستان ( 27 تا 29 اسفند 94 ) ، در این مسابقات نفر اول و دوم هر وزن به المپیک راه می‌یابند.
 
- مسابقات انتخابی برای همه کشور‌ها اولان با تور مغولستان ( 2 تا 4 اردیبهشت 95) ، در این مسابقات در هر وزن 3 نفر سهمیه المپیک کسب می‌کنند.
 
- مسابقات انتخابی برای همه کشور‌ها در ترکیه ( 16 تا 18 اردیبهشت 95) ، در این رقابت‌ها 2 نفر برتر هر وزن جواز حضور در المپیک را بدست می‌آورند.
 
- تکواندو، شانس مسلم مدال
 
هوگو‌پوشان ایرانی موفق به کسب 3 سهمیه المپیک ریو شده‌اند و به همراه کره‌جنوبی و فرانسه در صدر جدول کسب سهمیه در دنیا قرار دارند.
 
البته در بخش بانوان هم کیمیا علیزاده و اکرم خدابنده در مسابقاتی که اردیبهشت ماه سال آینده در فیلیپین برگزار می‌شود، شانس خوبی برای کسب سهمیه دارند.
 
لازم به ذکر است 3 سهمیه فعلی کشورمان توسط سجاد مردانی ،‌مهدی خدابخشی و  فرزان عاشور‌زاده به دست آمده که به شدت مورد توجه فدراسیون جهانی قرار گرفته‌اند و بدون تردید از شانس‌های اصلی کسب مدال در المپیک 2016 به حساب می‌آیند.
 
- وزنه‌برداری، نگران کننده
 
وزنه‌برداری که دومین رشته پر‌افتخار ما در تاریخ المپیک بوده است. در این دوره با توجه به رده‌بندی مسابقات جهانی ، 5 سهمیه به دست آورد اما عملکرد ضعیف تیم کشورمان در همین مسابقات که تنها به 2 مدال انجامید به همراه مصدومیت بهداد سلیمی ، نگرانی‌ها را برای المپیک پیش‌رو افزایش داده است. 

- دو و میدانی، بک تاریخ‌سازی جدید
 
مادر همه ورزش‌ها در ایران حال و روز بدی ندارد.
 
در جام کازانف قزاقستان ،‌حسن تفتیان و رضا قاسمی (100 متر)، محمد حسین‌ ابارثی (200 متر) و لیلا رجبی (پرتاب وزنه) چهار سهمیه المپیک را به دست آوردند.

اما مهمترین و پر‌امید‌ترین دو و میدانی کار کشورمان یعنی احسان حدادی با کاهش رکورد ورودی به 65 متر ، با پرتاب 22/65 متری خود در مسابقات لوکزامبورگ جواز حضور در المپیک را کسب کرد. شگفت‌انگیز‌ترین اتفاق دو و میدانی اما مربوط به یک سهمیه جدید برای کشورمان است.
 
محمد‌جعفر مرادی دونده ماراتن کشورمان با ثبت رکورد 2 ساعت و 17 دقیقه و 41 ثانیه و به لطف تغییر حد‌نصاب ورودی المپیک به 2 ساعت و 19 دقیقه برای اولین‌بار در تاریخ کشورمان را صاحب نماینده ماراتن در المپیک کرد. 

به این ترتیب تا به اینجا دو و میدانی ایران موفق به کسب 6 سهمیه المپیک شده است .
 
- تیر‌اندازی، در انحصار بانوان
 
سهمیه‌های ایران در این رشته پر‌مدال از جام جهانی آذربایجان و توسط دو ورزشکار خانم به دست آمد. الهه احمدی و نجمه خدمتی به ترتیب با کسب مقام‌های اول و سوم این رقابت‌ها موفق به کسب سهمیه المپیک شدند.
 
این 2 تیر‌انداز از زمره ورزشکارانی هستند که می‌توان به درخشش آنها در ریودوژانیرو امیدوار بود.
 
-  تیر و کمان، همه نگاه‌ها به بهترین ورزشکار جهان
 
سهمیه تیر و کمان در المپیک ریو توسط کسی به دست آمد که چشم‌ها را حسابی به خود خیره کرده است.
 
زهرا نعمتی بانوی تیر‌انداز کشورمان هم در رقابت‌های کسب سهمیه ، و هم در قهرمانی معلولان آسیا به مدال طلا دست یافت. نکته جالب پیرامون او احتمال حضور در المپیک و پارالمپیک ریو است که در نوع خود برای یک بانوی ایرانی جالب توجه است.
 
نعمتی که به عنوان ورزشکار ماه جهان در ماه نوامبر انتخاب شد یکی از کاندید‌های اصلی پرچم‌داری کاروان ورزشی ایران در مسابقات المپیک است.
 
- بوکس، اولین سهمیه ایران
 
جوان اول بوکس کشورمان یعنی احسان روز‌بهانی، در بهمن‌ماه سال گذشته دست به یک کار بزرگ زد و با وجود مصدومیت از ناحیه بینی، در مرحله یک‌‌چهارم نهایی لیگ نیمه‌حرفه‌ای جهان در بلغارستان به روی رینگ رفت و با شکست حریف خود، موفق به کسب نخستین سهمیه ورزش ایران در المپیک ریو شد.
 
روزبهانی مصمم است تا با شجاعت مثال‌زدنی خود در برزیل هم روی سکو برود.
 
- دوچرخه‌سواری، طعم المپیک در چهل سالگی
 
دوچرخه‌سواری ایران توسط قهرمان همیشگی سال‌های اخیر خیلی زود اولین سهمیه المپیک خود را بدست آورد. حسین عسگری در رقابت‌های قهرمانی آسیا در تایلند با کسب مدال طلا ، دومین سهمیه کشورمان را برای المپیک ریو تصاحب کرد.
 
وی در صورت رهایی از بند مصدومیت ، المپیک 2016 را در سن 40 سالگی تجربه خواهد کرد.
 
همچنین طبق آخرین اعلام اتحادیه بین‌المللی دوچرخه‌سواری ،‌ایران در صدر جدول رنکینگ آسیا در رشته جاده قرار دارد و بر اساس مقررات فدراسیون جهانی دوچرخه‌سواری در کسب سهمیه المپیک، 3 سهمیه رشته جاده به تیم کشورمان تعلق گرفته است.
 
حال باید دید با پیگیری مسابقات انتخابی در رشته‌های مختلف مثل جودو، تنیس روی میز و ... و برگزاری مسابقات رشته‌های تیمی کشورمان از جمله فوتبال، والیبال، هندبال و بسکتبال در راه المپیک، شمار افراد حاضر در کاروان ایران در المپیک 2016 به چند نفر خواهد رسید.
 
انتهای پیام/

 *برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار