آب رودخانه کرج در حالی راهی تهران می‌شود که غیر از تهدیدات، ارمغانی برای کرج نخواهد داشت.

سکوت در برابر یک فاجعه! / تبعات مخرب خشک شدن رودخانه کرج
به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اینبار قلب محیط زیست استان البرز در خطر است، قرار است حیات زندگی‌بخش البرز را برای جبران چالش کم‌آبی پایتخت‌ از طریق تونلی راهی تهران کرده و اینجاست که نفس رودخانه کرج و هر آنچه از آن جان می‌گیرد به شماره بیافتد.

** پروژه‌ای که قلب استان البرز را نشانه می‌گیرد

پروژه انتقال آب رودخانه کرج بوسیله تونل به پایتخت جهت رفع چالش کم‌آبی تهران و ساکنانش در سال 85 به تصویب رسیده و کلنگ این پروژه میلیاردی سال‌های گذشته زمین زده شد ولی به دلیل اهمیت و برخی مخالفت‌ها انجام این طرح در هاله‌ای از ابهام باقی مانده بود ولی اکنون محمد جواد کولیوند نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی در این باره می‌گوید: مراحل اجرایی پروژه انتقال تونلی آب رودخانه کرج به تهران تقریبا به پایان رسیده است؛ پرونده‌ای که با اجرایی شدنش رودخانه کرج و هر آن‌چه از آن جان می‌گیرد به ورطه نابودی می‌رسد.

** چند قدم تا نابودی البرز باقی است

با اجرایی شدن پروژه انتقال تونلی آب رودخانه کرج به تهران فاجعه‌ای زیست محیطی رخ می‌دهد که خشک شدن رودخانه کرج تا 30 کیلومتری این شهر، کاهش بیش از 100 متری آب سفره‌های زیرزمینی، نابودی بیش از 200 هزار قطعه ماهی قزل‌آلای خال‌دار به عنوان ماهی منحصر به فرد دنیا، آلوده تر شدن هوای کرج و خشکی باغات کرج، جاده چالوس، حصار، کلاک، سرحد آباد و وسیه از عواقب نابودی رودخانه کرج است، آیا ارزش دارد که برای رفع کم‌آبی منطقه باعث وقوع بحرانی تا این حد در یک منطقه باشیم؟

** آب شرب کرج در تهدید جدی

از آنجایی که میزان قابل توجه‌ای از آب شرب کرج از منابع آبی زیرزمینی تأمین می‌شود، وقتی که منبع تغذیه‌ای آب‌های زیرزمینی یعنی رودخانه کرج خشک شود چطور سفره‌های زیرزمینی می‌توانند آب شرب اهالی کرج را تأمین کنند؟ مسئولان می‌آیند با پروژه انتقال از رودخانه کرج به تهران چالش کم‌آبی پایتخت نشینان را حل کنند در حالی که آب شرب منطقه‌ای دیگر را درگیر چالش و تهدید می‌کنند.

**مشکل در کمین محیط زیست استان البرز

با انتقال آب رودخانه کرج به تهران با وجود بحران کم آبی، قطع به تعیین اکوسیستم رودخانه کرج، شهر کرج و حتی استان البرز با معضلاتی روبه‌رو خواهند شد که غیر قابل جبران است.

محمد جواد کولیوند نماینده مردم کرج در این باره می‌گوید: انتقال تونلی آب رودخانه به تهران منوط به رعایت حق آبه‌های پایین سد کرج  است و شهرستان کرج از سد امیرکبیر که آب رودخانه کرج در آن جاری است حق آبه دارد و تقسیم این حق آب‌ها پس از انتقال باید مدیریت شود در غیر این صورت محیط زیست استان البرز به ویژه شهرستان کرج و محور کرج – چالوس دچار مشکل خواهد شد.

** توقف پروژه و توجه مسئولان ارشد

 تا چندی دیگر شاهد رقم خوردن پروژه‌ای خواهیم بود که به بهای سیراب کردن تعدادی از انسان‌ها، مرگ محیط زسیت ، تخریب اکوسیستم و تشنگی انسان‌های دیگر را به ارمغان خواهد آورد.

محمد دادگو رئیس شورای شهر کرج در این باره می‌گوید: خواستار توقف پروژه انتقال آب کرج به تهران هستیم و متاسفانه با وجود بارها تذکر و تقاضا از مسئولان برای واکنش به احداث تونل انتقال آب متولیان امر سکوت کرده‌اند.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۳ ۲۵ آذر ۱۳۹۴
هیچ کجا نبایستی برای احیا جای دیگر قربانی شود. مگر برای یک مریض سالمی را میکشیم ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۲۱ آذر ۱۳۹۴
ممنون بابت توجهتون
سالهاست که اهالی کرج مجبورند از آبهای زیرزمینی که دارای املاح بیش از حد مجازاست استفاده کنند که این موضوع موجب فراگیر شدن بیماریهای کلیوی شده اما درعوض آب سدکرج به تهران فرستاده میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۷ ۲۱ آذر ۱۳۹۴
سلام،چرابایدشهرکرج که سالیان دورجزءتفرجگاههای پایتخت بوده الان باید فدای پایتخت شود
آخرین اخبار