ضد یخ‌ها و محلول‌هایی که برای رفع یخبندان استفاده می‌شوند ارمغانی جز تخریب محیط زیست و نابودی آبهایمان ندارند.

برف زمستان و نابودی حیات آب‌ها
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گرچه فصل زمستان نوید بخش بارشی‌های فراوان و سالی حاصلخیز برای طبیعت است، اما وقتی برف یخ می‌بندد برای زدودن یخبندان از نمک، شن، ماسه و محلول‌هایی چون CMA استفاده می‌کنند که این موارد تبعات مخربی بالایی برای محیط زیست به ارمغان می‌آورد ولی اکنون چند روزی می‌شود که محققان داخلی کشورمان ضدیخی با فرمول ایرانی و سازگار با محیط زیست ساخته‌اند.

*ورود ضد یخی سازگار با محیط زیست

محققان جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان موفق با ساخت ضد یخی با فرمول ایرانی شده‌اند که سازگار با محیط زیست است.

مومنی یکی از محققان ساخت این ضد یخ در این باره می‌گوید: ضدیخی که با همکاری محققان جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان ساخته‌ایم یک فرمولی کاملا ایرانی و سازگار با محیط زیست است که مجوزهای آن مربوط به آزمایشگاه‌های معتمد سازمان حفاظت محیط زیست است.

*فواید متمایز و منحصربفرد ضد یخ جدید

این ضد یخ جدید با توجه به نتایج آزمایشگاه‌های معتمد محیط زیست فواید و خاصیت‌های خوب منحصر بفردی دارد که استفاده از آن به جای نمک، شن و محلول‌هایی چون CMA ضروری است چرا که محیط زیست‌ها احوال خوبی ندارند.

مومنی محقق جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان در این خصوص می‌گوید: این ضد یخ نسبت به نمک و شن 9 برابر پوشش دهی و 35 درصد خاصیت ضد لغزندگی بیشتری دارد و هیچ ضرری برای محیط زیست و آب‌های زیر زمینی و سطحی به وجود نمی‌آورد.

*تبعات منفی نمک پاشی

استفاده از نمک برای یخ زدایی آسیب‌های جدی برای محیط زیست آب‌های زیر زمینی به ارمغان می‌آورد.

محمدی عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان در این باره می‌گوید: استفاده از هر تن بیش از هزار و ششصد و چهل متر مکعب آب را آلوده می‌کند و میزان آلودگی طوری است که آب آسیب دیده به هیچ وجه قابل استفاده مجدد برای شرب و فضای سبز نخواهد بود.

* محلول CMA و نقاط ضعف آن

محلول ضد یخ CMA محلول و ابداع جدیدی نیست و سالیان درازی است که در دنیا از این محلول استفاده می‌کنند ولی این محلول نیز نقاط ضعفی دارد که محلول جدید ایرانی این نقاط را در خود پوشانده است.

CMA قبل از یخبندان و هر کیلویی آن مسافتی حدود 2 متر مربع را در بر می‌گیرد و قیمت هر کیلویی آن 4500 تا 5800 تومان است علاوه بر این‌ها بعد از پاشش به خاطر PH اسیدی که آزاد می‌کند تبعات زیست محیطی مخرب بالایی را ایجاد کرده و اگر بارش از برف به باران تبدیل شود خودش یک منبع لغزنده شده و خاصیت ضد لغزندگی ندارد.

*خواص جدید ضد یخ ایرانی

ضد یخ ایرانی علاوه بر این که سازگار با محیط زیست بوده و از غربالگری‌های سازمان محیط زیست عبور کرده است مزایای دیگری نیز دارد هر کیلو ماده جدید جهاد دانشگاهی 6.3 متر مربع را در بر می‌گیرد و خاصیت ضد لغزندگی داشته و بعد از یخبندان استفاده می‌شود و از لحاظ مالی نیز هر کیلو ماده جدید محققان ایرانی 865 تومان قیمت گذاری شده و به گفته ابداع گران در حال حاضر توانایی تولید ماهیانه 10 هزار تن از این ماده جدید در کشور وجود دارد.

*حمایت از مواد سازگار با محیط زیست

اینک که محیط زیست ما روزگار خوبی ندارد و با بحران آب روبرو هستیم باید همین قدر آب موجودی خود را به هر قیمتی حفظ کنیم و از آلوده کردن آن به جد خودداری کرده و از بارش‌های این روزها جهت بهبود شرایط آبی کشورمان بهره ببریم.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عبدلله عباسی
۱۴:۲۴ ۲۷ بهمن ۱۳۹۸
سلام لطفا شماره تماس ارسال نمایید برای خرید
آخرین اخبار