از یدک‌کشی نام یورو 4 تا نفس‌گیری حیات زمین

بنزینی که با هدف کاهش آلودگی هوا تنها با نام یورو4 و عاری از کیفیت وارد کشور می‌شود تنفس در هوای شهر را به تنگ آورده و حیات را به شماره می‌اندازد.

از یدک‌کشی نام یورو 4 تا نفس‌گیری حیات زمین
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ خودرو یکی از عوامل ایجاد آلودگی هواست و این هوا نیز جز عوامل حیات و سلامت تمام موجودات زنده است حالا اگر خودرو  و سوخت به حرکت درآورنده آن، به افزایش آلاینده‌های هوا کمک کنند چه بر سر زمین، انسان و سایر موجودات زنده در دنیای صنعتی امروز خواهد آمد. با اینکه حرف از واردات بنزین یورو 2، 3 و حتی یورو 4 و مطابقت استاندارد خودروها با این بنزین‌ها زده شده و اقدامات مسئولان برای عملی کردن این اتفاق شروع شده ولی این روزها خبر از نبود کیفیت بنزین‌های وارداتی یورو 4 به گوش می‌رسد.

**یدک‌کشی نام یورو 4 در بنزین‌های وارداتی

با اینکه برخی مسئولان از یورو 4 بودن کیفیت بنزین‌های وارداتی دم می زنند ولی بنزین های توزیع‌شده به نام یورو 4 حتی در کلان‌شهرها چندان بوی کیفیتشان به مشام نمی‌رسد.

سلطانی عضو کمیسیون انرژی مجلس در این باره می‌گوید: خیلی قطعی نیست که تمام بنزین‌هایی که به نام یورو 4 از خارج وارد می‌شود یورو 4 باشد، چرا که برخی محموله‌ها در بعضی مواقع نشان از عدم یورو 4 بودن کیفیت بنزین‌های وارداتی دارند و حتی در نامه رسمی سازمان استاندارد قید شده که بنزین‌های وارداتی از مبادی شمال کشور غیراستاندارد است.

پورمختار رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس در این خصوص معتقد است: اکنون طبق گزارش‌های سازمان ملی استاندارد و محیط زیست شاهد مشکل‌دار بودن بنزین‌های وارداتی هستیم.

**ادعای بهره‌مندی کل کشور از بنزین یورو 4 

با اینکه برخی مدعی بهره‌مندی کل کشور از بنزین یورو 4 هستند ولی انگار این ادعا واقعیت ندارد.

سلطانی عضو کمیسیون انرژی مجلس در این باره معتقد است: این ادعا که کل کشور از بنزین یورو 2، 3 و حتی 4 بهره‌مند است طبق آمار و ارقام وزارت نفت اصلاً سندیت ندارد و ما در کشور روزانه 42 میلیون لیتر در روز کمبود بنزین یورو 4 را داریم.

پورمختار رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس در این خصوص می‌‌گوید: طبق گزارشی که وزیر نیرو ابتدای امسال به مجلس ارائه داد فقط 5 تا 6 مرکز استان از بنزین یورو 4 بهره‌مند هستند.

**ورود محدود بنزین یورو 4 به اهواز 

با اینکه تنها 5 تا 6 مرکز استان از بنزین یورو 4 بهره‌مند هستند دست سایر شهرها و استان‌های کشور از بنزین یورو 4کوتاه مانده و اکنون  خبر از ورود بنزین یورو 4 به اهواز می‌رسد.

سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در  این باره می‌گوید: در 2 ماه گذشته آخرین شهر کشور یعنی اهواز هم از بنزین یورو 4 برخوردار شده و توزیع گازوئیل و بنزین یورو 4 در کلان‌شهرها همچنان در حال توزیع است.

اما دهدشتی نماینده مردم آبادان و عضو کمیسیون انرژی مجلس در این باره معتقد است: طبق بررسی‌های اخیر میزان بنزین یورو 4 وارد شده به اهواز خیلی محدود بوده و تنها در 2 تا 3 پمپ بنزین در حال توزیع محدود است.

**کیفیت هوا در گرو کیفیت سوخت

از آن جایی که کیفیت بنزین‌های باک‌ خودروها در میزان آلاینده‌های خروجی اگزوز و میزان آلودگی هوای شهر و در نهایت تنفس انسان‌ها، گیاهان و حیوانات بسیار دخیل است؛ پس هر قدر نظارت، مسئولیت‌پذیری و حساسیت در تولید، واردات و توزیع بنزین‌ها بیشتر شود هوای بهتری نصیب زمین و ساکنان خواهد شد چرا که افزایش آلاینده‌های هوا باعث گرم‌تر شدن زمین و نابودی تدریجی حیات می‌شود و خودروها به عنوان منابع متحرک نقش قابل توجهی در تولید آلاینده‌های هوا و آلودگی آن دارند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار