قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، بهترین شاهد این ادعا است که پرستاران همواره مورد کم لطفی تصمیم گیران نظام سلامت قرار دارند، قانونی که بعد از گذشت ۸ سال از تصویب آن، هنوز اجرایی نشده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان دومین جلسه شورای عالی نظام پرستاری در دوره چهارم فعالیت سازمان نظام پرستاری، طی روزهای ۱۷ و ۱۸ آذر ۹۴ در محل سازمان برگزار شد.

شاید این جلسه هم اندیشی، بهترین فرصت برای ارائه خواسته ها و مطالبات به حق جامعه پرستاری کشور باشد. پرستارانی که همواره بیشترین خدمت را به مردم و بیماران ارائه می دهند.

حالا که فضای سازمان نظام پرستاری دچار تغییر و تحول شده است، پرستاران در انتظار تحقق وعده هایی هستند که می بایست توسط سازمان صنفی آنها، حمایت و پشتیبانی شود.

قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری که ۸ سال پیش به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، همچنان خاک می خورد و اگر باز هم دست نخورده باقی بماند، کم کم رنگ خواهد باخت و نوشتاری باقی نخواهد ماند که پرستاران بخواهند به آن استناد کنند!!

این در حالی است که در این سال ها، جامعه پرستاری بارها و بارها و به روش ها و شیوه های قانونی، خواستار اجرایی شدن این قانون شده است، اما هر بار که وزیر جدیدی بر مسند وزارت بهداشت قرار گرفته، وعده ای به پرستاران داده است.

دکتر علی محمد آدابی رئیس کل سازمان نظام پرستاری، در اولین پیام خود به جامعه پرستاری بعد از انتصاب به این سمت، اظهارداشت: بیش از ۸ سال از تصویب قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در مجلس شورای اسلامی و صدور آن جهت طی مراحل اجرایی می گذرد و جای تاسف است که به رغم پیگیری مکرر نظام پرستاری تاکنون در خصوص اجرای این قانون مترقی تعلل و تاخیر صورت پذیرفته است. حال آن که طرح هایی شبیه «طرح تحول نظام سلامت» که ۷ سال بعد از تصویب قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری تصویب شده است با توجه به همراهی وزارت بهداشت، یک شبه اجرا و منافع سرشار آن نصیب عده ای اقلیت در نظام سلامت کشور گردیده است، در صورتی که بار اصلی طرح تحول سلامت بر دوش نحیف پرستارانی است که علاوه بر تحمل فشار مضاعف ناشی از اصل اقتصادی «کاهش بازده نزولی»، خود را از ثمره کار و تلاش خویش بهره مند نمی بینند. جا دارد مسئولین محترم با اتکا به نظرات سلیس و کارشناسی شورای عالی نظام پرستاری کشور نسبت به توزیع عادلانه منابع مزبور همت گماردند و نظام پرستاری کشور آماده هرگونه همکاری فنی و تخصصی در این زمینه می باشد.

در همین حال، جلسه دوم شورای عالی نظام پرستاری روز گذشته تشکیل شد و در این نشست، تاکید گردید که بیش از ۵۰ درصد برنامه های سازمان نظام پرستاری در دوره جدید، حل مشکلات جامعه پرستاری خواهد بود.

قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، در حالی ۸ سال است خاک می خورد که همه ساله و در آستانه ارائه لایحه بودجه دولت به مجلس، موضوع افزایش تعرفه های پزشکی مطرح شده و بر سر آن بحث می شود. اما، پرستاران همیشه در سایه جامعه پزشکی قرار داشته اند.

 دکتر عباس عباس زاده رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه شهید بهشتی معتقد است که قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری به تنهایی به وسیله وزارت بهداشت قابل اجرا نیست و اگر مجلس شورای اسلامی پیش بینی بودجه لازم را برای اجرای این قانون کند و اراده اجرای این قانون را داشته باشد می تواند به بهبود عادلانه پرداخت ها به پرستاران کمک کند و در واقع مشکل اصلی عدم اجرای این قانون، نبود بودجه است.

وی همچنین به نقش وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و نیز سازمانهای بیمه گر در این خصوص اشاره کرد و گفت: گرچه وزارت بهداشت سهم بیشتری برای اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری دارد و باید متولی این کار شود ولی همه دستگاه ها و نهادها نیز باید برای اجرای این قانون هاهنگ شوند، به هر حال سازمان های بیمه گر علاقه مند نیستند که حوزه پوشش بیمه ها را افزایش دهند.

آنچه مسلم است، اینکه تیم جدید شورای عالی نظام پرستاری در کنار سازمان صنفی پرستاران، کار سخت و دشواری برای اجرایی شدن این قانون ۸ ساله دارد.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار