مشهد؛

تعیین شرکت برق منطقه ای خراسان به عنوان قطب اتوماسیون کشور

معاون برنامه ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه ای خراسان گفت: شرکت برق منطقه ای خراسان به عنوان قطب اتوماسیون کشور تعیین شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ محمودی افزود: این شرکت برای اولین بار در کشور اقدام به تهیه طرح اتوماسیون پست ها کرده و با استفاده از دانش داخلی و امکانات موجود توانسته طرح اتوماسیون پست ها را به اجرا درآورد.

وی گفت: در حال حاضر بیش از 30 درصد پست های برق این شرکت به صورت اتوماسیون بهره برداری می کنند که با این اقدام علاوه بر افزایش ضریب اطمینان بهره برداری شبکه باعث کاهش قابل توجه هزینه ها شده است.

معاون برنامه ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه ای خراسان افزود: شرکت برق منطقه ای خراسان اقدامات موثری برای کاهش وابستگی کشور درحوزه صنعت برق، کاهش هزینه ها، افزایش راندمان و بهره وری، کاهش تلفات و مدیریت مصرف انجام داده که از جمله آنها می توان به طراحی و تهیه نرم افزارهای بومی ملی مانند سیستم اسکادای ملی (سام)، نرم افزار اتوماسیون پست ها (DCS) ، اتوماسیون کردن پست های فوق توزیع اشاره کرد.

محمودی گفت: با توجه به ظرفیت مناسب تابش آفتاب و وجود تونل های باد بسیار ارزشمند در استان های خراسان در حوزه توسعه انرژی های تجدید پذیر نیز اقدامات مناسبی صورت گرفته است که اغلب این اقدامات با همکاری دانشگاه های استان انجام و اجرا شده است.

وی به طراحی و اجرای نرم افزار اسکادای ملی (سام) اشاره کرد و افزود: شرکت برق منطقه ای خراسان به منظور استفاده از توان داخل کشور و قطع وابستگی خارجی توجه به الزامات پدافند غیر عامل و کاهش هزینه ها اقدام به طراحی و اجرای نرم افزار اسکادای ملی (سام) کرده است که پس از انجام تست های مختلف هم اکنون در دیسپاچینگ استان های خراسان رضوی، جنوبی و شمالی بکارگیری شده و با هماهنگی و ابلاغ شرکت مدیریت شبکه در سایر استان ها نیز بکارگیری خواهد شد.

معاون برنامه ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه ای خراسان گفت: همچنین نرم افزار DCS برای اولین بار در کشور و با کمک شرکت های دانش بنیان استان اجرا شده است که یک نمونه از این نرم افزار در پست کوهستان مشهد نصب شد و در حال بهره برداری است

محمودی با اشاره به اینکه کلیه فرامین تجهیزات داخلی پست با این نرم افزار کنترل می شود و با تهیه این نرم افزار عملیات اتوماسیون پست ها نیز تسهیل می شود، افزود: هر نسخه از نمونه خارجی آن بالغ بر 280 هزار یورو قیمت دارد که با طراحی آن در داخل کشور از خروج ارز جلوگیری می شود.

وی گفت: همچنین این شرکت با همکاری دانشگاه فردوسی مشهد پروژه ساخت میکرو اینورتر را برای مولدین خورشیدی راه اندازی و یک نمونه از آن را ساخته و به مرحله بهره برداری رسانده است.

معاون برنامه ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه ای خراسان افزود: شرکت برق منطقه های خراسان به منظور مدیریت بار در شبکه تحت پوشش، طرح ذخیره عملیاتی را تهیه و اجرا کرده است که در این طرح با همکاری صنایع بزرگ استان های خراسان در ساعات پیک مصرف نسبت به مدیریت مصرف و بار اقدام شده که این طرح نیز به عنوان یک طرح ملی در کشور مطرح و اجرائی شده است.

محمودی گفت: صنعت برق یکی از گرانترین صنایع محسوب می شود که برای توسعه و سرمایه گذاری در تاسیسات تولید، انتقال، فوق توزیع و توزیع باید رقم های بسیار بالای هزینه شود.

وی افزود: یکی از راه های کاهش هزینه های سرمایه گذاری و کاهش تلفات در شبکه انتقال طراحی پست های ساده با رعایت تمامی استانداردهای داخلی و بین المللی و کاهش شعاع تغذیه و نصب آنها در نزدیک مراکز مصرف و زیر خطوط است.

معاون برنامه ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه ای خراسان به احداث پست های کمپکت اشاره کرد و گفت: پست های برق در زمین هایی به ابعاد حدود 100*100 مترمربع ساخته می شود که برای اولین بار در دنیا این شرکت پست کمپکت 63 کیلو ولت به ابعاد کمتر از 30 متر مربع را طراحی کرده است.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.