رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: یک میلیون و 200 هزار نفر دانش‌آموز معلول در طی 7 گروه تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار   حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان  دکتر مجید قدمی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در نشست خبری که به مناسبت هفته جهانی معلولان و آغاز طرح سنجش سلامت نوآموزان پیش از دبستان برگزار شد گفت: با ابزارهایی که سازمان آموزش و پرورش در اختیار دارد به سمت شناسایی هرچه سریعتر تمام مخاطبین در حال حرکت هستیم و این مسئله را اصل قرار می‌دهیم. چراکه هرچه قدر زودتر مخاطبین خود را شناسایی کنیم، خدمات آموزشی و توانبخشی بهتری را می‌توانیم به آنها ارائه کنیم و به خصوص برای دانش‌آموزانی که مشکلات جسمی و حرکتی دارند، محدودیت‌های ایجاد شده را جبران کنیم. 

وی ادامه داد: باید بتوانیم فرصت‌های مساوی برای همه اینگونه افراد فراهم کنیم تا از تحصیل برخوردار شوند ما در پی رسیدن به این شعار هستیم که فراگیر سازی مهم است و دسترسی به آموزش و توانمندی برای همه افراد با هر توانایی فراهم شود. 

دکتر قدمی اظهار داشت: 7 گروه از معلولان تحت پوشش این سازمان هستند که اول آسیب دیدگان بینایی، دوم آسیب‌دیدگان شنوایی، سوم آسیب دیدگان جسمی و حرکتی، چهارم آسیب‌دیدگان اختلالات عاطفی و رفتاری، پنجم آسیب‌دیدگان اختلالات یادگیری، ششم آسیب‌دیدگان کم‌توانایی‌های ذهنی (بیشترین گروه)، هفتم آسیب دیدگان چندمعلولیتی هستند.معمولا در گروه کم‌توانایی‌های ذهنی تا 3 درصد دانش‌آموزان تشخیص داده شده‌اند.

وی ادامه داد: به دنبال این هستیم که خدماتمان را کیفی و به روز کنیم و با توجه به محدوده‌ای که در این حوزه وجود دارد، بتوانیم خدمات را از قبیل توانبخشی،‌ آموزش و پرورش و ورزش به موقع ارائه دهیم . طبق آخرین آمار 127 هزار و 950 نفر جمعیت دانش‌آموزان ما است که 54 هزار نفر آنها در سیستم تلفیق و فراگیر وارد شدند و بقیه در مدارس خاص هستند . 

ویژگی‌های طرح سنجش 
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: در طرح سنجش که از سال گذشته شروع به کار شده‌ است، طبق سامانه الکترونیکی حدود یک میلیون و 200 هزار نفر از دانش‌آموزان معلول را مورد ارزیابی قرار داده‌ایم که در جمع آنها 49 درصد دختر و 51 درصد پسران تحت پوشش هستند،‌ 91 درصد دانش‌آموزان ثبت نام شده، راست دست و 9 درصد آنها چپ دست هستند .

وی ادامه داد: در سال 94 طبق ثبت‌نام‌های انجام شده به این نتیجه رسیدیم که حدود 8.6 درصد از والدین این افراد بی‌سواد هستند که اطلاعات آنها به سازمان نهضت سواد آموزی ارائه شده است. در خصوص واکسیناسیون این دانش‌آموزان باید گفته شود که 86 درصد آنها دارای واکسیناسیون کامل و 4 درصد آنها واکسیناسیون ناقص داشته‌اند و همچنین در ارزیابی‌های بهداشت دهان و دندان به این نتیجه رسیدیم که پوسیدگی دندان‌هایشان نزدیک به 60 درصداست که اقدامات ویژه‌ای را می‌طلبد .

دکتر قدمی اظهار داشت: در مجموع از طرح سنجش 6 هزار و 739 نفر را برای آموزش ویژه تشخیص داده‌ایم که به مدارس خاص ما هدایت می‌شوند و از سال آینده به طور کامل ارزیابی صورت می‌گیرد که اگر افتی در قدم ابتدایی صورت گیرد، چند درصد از آن به مدارس استثنایی بر می‌گردد. 

وی در پایان خاطر نشان کرد: امسال در مراکز پیش از دبستان در مراکز استانهایمان حدود 3 ماه قصد ارزیابی داریم با این هدف که مجوز افزایش پایگاه‌های سنجش تا حدود 80 پایگاه داده شود،‌برنامه مداخله صورت گیرد و خدمات مشاوره‌ای برای والدین فراهم شود و همچنین به دنبال این هستیم که طرح سنجش را به مرور یک‌سال جلوتر بیاوریم و از همه مهمتر اینکه نام سازمان را به سازمان آموزش و پرورش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه تغییر دهیم . 


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.