نهاوندیان گفت: توانمندسازی اقتصاد در گرو توانمندسازی بخش خصوصی است.

توانمندی اقتصاد در گرو توانمندسازی بخش خصوصیبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، نهاوندیان رئیس دفتر و سرپرست نهاد ریاست جمهوری در بیست و دومین همایش ملی بیمه و توسعه گفت: اقتصاد ایران در حال حاضر باید خودش را برای ورود به یک فصل جدید در عرصه اقتصاد جهانی آماده کند طبعا وظیفه هر فعال اقتصادی این است که با هر گامی که به مرحله جدید نزدیک می‌شود آمادگی خود را برای جبران شرایط گذشته فراهم کند.

نهاوندیان در ادامه گفت: تحریم‌ها  این هدف را به دنبال داشت که ایران را از نقش‌آفرینی در عرصه‌های جهانی محروم سازد اما ملت ایران این شرایط را عزت‌مندانه پشت سر گذاشته اند.

نهاوندیان بیان کرد: تحریم‌ها ریسک کار کردن با ایران را افزایش داد و همچنین هزینه مبادله‌ای با ایران را بالا برد و همچنین این تحریم‌ها ریسک سیاسی و مالی را برای کشورمان افزایش داد و به همین دلیل بنگاه‌های ایران ناچار بودند به دلیل تحریم بانکی از طرق غیررسمی و غیر تضمین شده مبادلات مالی خود را انجام دهند.

وی با بیان اینکه گاهی در شرایط تحریم، حمل و نقل‌ها از پوشش بیمه‌ای لازم برخوردار نبود گفت: با رفع تحریم‌ها اولین کسانی که باید خود را آماده کنند صنعت بیمه و ریسک است لذا فعالان بیمه بیش از همه باید از فضای پساتحریم استقبال کرده و اعلام آمادگی کند.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری از تأثیر اجرای برجام بر صنعت بیمه گفت: باید رفع ممنوعیت شرکت‌های ما در بازار خدمات به نتیجه افزایش صادرات بیانجامد زیرا حضور در رقابت جهانی در منطقه با اتکای دولت امکان‌پذیر نیست و باید با نوآوری در ابزارهای بیمه‌ای و به روز بودن فناوری‌های بیمه قواعد حضور در بازارهای جهانی را شکل داد.

وی در همین راستا افزود: در فضای پساتحریم باید نیروی انسانی را کارآمدتر از گذشته کرد.

نهاوندیان در ادامه گفت: رقابت در بیمه شخص ثالث کافی نیست و لازمه توانمندسازی بیمه نباید منابع دولت باشد زیرا در نگاه بلندمدت این امر ضد توانمندی است.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری با بیان اینکه توانمندی در اقتصاد باید از مسیر توانمندسازی بخش خصوصی گذر کند، گفت: باید فضای کار شرکت‌های بیمه را رقابتی کنیم این رقابت به معنای اجازه افزایش قیمت نیست بلکه باید ترکیبی از افزایش کمیت و توانمندی با اصلاح قاعده‌های رقابت باشد.

وی در همین راستا ادامه داد: اصل اساسی این است که ما توانایی شرکت‌های بیمه را از طریق رقابتی کردن فضا دنبال می‌کنیم و در قانون بهبود محیط کسب و کار ماده قانونی داریم که اجرای آن در بخش‌های اقتصادی به توانمندی بخش خصوصی می‌انجامد.

نهاوندیان در همین راستا ادامه داد: هر جا که در اقتصاد رقابتی بین دولت و بخش خصوصی باشد دولت باید ترجیح را به بخش خصوصی بدهد و این لزوما به معنای متوقف کردن فعالیت‌های دولتی نیست اما حضور نهادهای دولتی نباید غیررقابتی باشد و نباید رقابت انحصارگونه نهادهای دولتی شرایط را برای بخش خصوصی تنگ‌تر کند.

وی در خصوص شفاف‌سازی سرمایه‌ها در عرصه رقابتی گفت: در رقابت بین نهادهای دولتی و بخش خصوصی باید سرمایه‌ها شفاف و عادلانه باشد همچنین سیاست دولت در بخش توانمندسازی بخش خصوصی نیز رقابت کردن فضای کسب و کار و تسهیل رویه‌ها به نحوی که بتواند مستمرا نرخ رشدی بیش از رقیب دولتی داشته باشد.

نهاوندیان در خصوص خدمات بیمه‌ای نیز گفت: ما باید با ایجاد تنوع در خدمت بیمه‌ای مشتریان جدید جذب کنیم.

وی در همین راستا افزود: سهم بسیار بالای در صنعت بیمه ایران در حوزه بیمه شخص ثالث و در بیمه درمانی خلاصه می‌شود و حوزه‌های وسیعی مغفول مانده است همچنین در بیمه عمر و زندگی و بیمه‌های اتکایی پتانسیل‌های زیادی داریم.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری در ادامه گفت: جامعه پرجمعیت ایران با افزایش بهره‌وری در صنعت و کشاورزی نمی‌تواند بیش از این جذب اشتغال را طلب کند لذا تجربه‌ها نشان می‌دهد اشتغال باید در بخش خدمات مولد انجام گیرد که صنعت بیمه در همین راستا می‌تواند نقش مهمی را با ارائه خدمات جدید داشته باشد.

وی گفت: هیچ رقابتی پایدار نمی‌ماند و در درون خود انحصار نمی‌زاید مگر با یک نظارت و سیاست بسیار قوی این امر امکان‌پذیر است  و نقش بیمه مرکزی نیز باید در این حوزه مورد توجه قرار گیرد زیرا می‌تواند مقررات نظارتی را اعمال کند و به تنوع در خدمات و رقابت منصافه در بازارهای داخلی و خارجی بیمه یاری رساند.

وی در همین راستا افزود: با تقویت بیمه مرکزی و دولت و وزارت اقتصاد انتظار حضور پررنگ‌تری را در عرصه‌های بین‌المللی داریم و دولت و مجلس در برنامه ششم که مبتنی بر اقتصاد مقاومتی است تأثیر آن این است که در فرصت‌های پیش رو در فضای پساتحریم در اصلاح زیرساخت‌های اقتصادی استفاده کند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار