رودخانه‌ای که خشک شد و روستاییانی که گرفتار شدند

با آبگیری سد نمرود، حیات از رودخانه نمرود برچیده شده 40 تن از ماهیان پرورش ماهی قزل آلای تهران جان خود را از دست داده و پنج روستا و محیط زیست منطقه در معرض تهدید و نابودی قرار گرفته است.

رودخانه‌ای که خشک شد و روستاییانی که گرفتار شدندبه گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سد سازی بی ضابطه در کشور این بار در فیروزکوه تهران علاوه بر این که جان 40 تن ماهی تهران قزل الا را گرفت و خسارتی بالغ بر 500 میلیون تومان به این واحد پرورش‌ ماهی وارد کرد جان رگه حیاتی حبله رود، 5 روستا و یک شهر را که نام رودخانه نمرود سالیان سال در  فیروز کوه می‌درخشید را به دست گرفته و خشکانده است، اما داستان به اینجا ختم نمی‌شود و با این اتفاق به مرور شاهد فجایع زیست محیطی در این منطقه خواهیم بود.

**سدی که جان رودخانه نمرود را گرفت

با آبگیری سد نمرود، رودخانه نمرود که از شاخه‌های اصلی رودخانه حبله رود است و از دامنه‌های شمالی کوه قره داغ و میشینه مرگ سرچشمه می گیرد و زمانی به عنوان یکی از آب‌ترین رودهای منطقه شناخته می‌شد هم اینک بی آب و خشک شده است.

**مرگ تدریجی 5 روستا و یک شهرستان

رودخانه نمرود با گذر از روستاهای هرانده، خمده، زرین دشت، سیمین دشت و محمود آباد به شهرستان گرمساری می‌رسید و آب کشاورزی این روستاها را تامین می‌کرد ولی حالا به خاموشی گذر خود به تدریج باعث نابودی حیات این مناطق خواهد شد.

**قتل  عام 40 تن ماهی

رودخانه نمرود با حیات در بسترش به ماهیان پرورش ماهی تهران قزل الا جان می‌داد ولی از بدو آبگیری سد بر روی این رود انگار قتل عام ماهیان شروع شده و پایانی ندارد.

یوسف کشاورز پروش دهنده ماهی قزل آلا در این باره می‌گوید: مسئولان سازمان آب و سد نمرود بدون هماهنگی هماهنگی و در نظر گرفتن حیات بسیاری از روستاهای پایین است و واحدهای تولیدی که از آب رودخانه به عنوان حیات  استفاده می‌کنند اقدام به قطع آب رودخانه نمرود جهت آبگیری سد کرده و باعث تلف شدن 40 تن ماهی واحد ما با ارزش خسارتی بالغ بر 500 میلیون تومان شده‌اند.

**اعتراض سازمان محیط زیست

با خشک شدن رودخانه نمرود به تدریج شاهد از بین رفتن گونه‌های زیستی، تهدید فضای سبز کشاورزی و صنایع مرتبط آن در پایین دست سد و تلف شدن بسیاری از آبزیان رودخانه‌ای خواهیم بود و سازمان محیط زیست نیز نسبت به این موضوع معترض بوده  و آن را تهدیدی برای زیست بوم منطقه می‌دانند.

**سد سازی بی ضابطه برچیده شود

کشور ما زخم‌های کمی از سد سازی‌های بی  ضابطه نخورده است و حالا که اوضاع زیست محیطی کشور ما نگران کننده و به جنگ آب میان استان‌ها پیش می‌رویم آیا نباید جلوی این سد سازی‌های بی ضابطه گرفته شود؟ در حالی که کلیه سدهای کشور ما به اندازه در نظر گرفته شده و مد نظر آب ندارند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار