پروژه‌ای که 13 سال مرند را تشنه نگه داشته است

دشت تشنه مرند که قرار بود از طریق خطوط لوله از آب رودخانه ارس سیراب شود از سال 81 در انتظار آب له له می‌زند.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آب در توسعه شهرها به قدری دارای اهمیت است که در گذشته شهر در کنار رودخانه احداث می شود کشور ما به لحاظ قرار گرفتن در منطقه خشک و نیمه خشک از نظر منابع آبی در شرایط مطلوبی قرار ندارد به همین منظور لازم است که منابع آبی موجود بهترین بهره برداری انجام گیرد. یکی از مهم ترین منابع آبی که اگر از آن‌ها استفاده نشود، به معنی از دست دادن فرصت‌ها محسوب می‌شود بهره برداری از آب‌های مرزی است که اگر ما از آن‌ها بهره برداری نکنیم بی شک کشورهای همسایه این فرصت را از دست نخواهند داد.

در همین راستا مقام معظم رهبری نیز تاکید زیادی بر روی مهار آب‌های مرزی داشتند و دستور  استفاده از منابع صندوق توسعه ملی به منظور تامین اعتبارات پروژه‌ها به جهت بهره برداری از آب‌های مرزی را صادر کرده‌اند.

طرح انتقال آب رود ارس به دشت‌های تشنه هرزندات، یکانات و دشت مرند نیز در راستای بیانات مقام معظم رهبری در سال 81 توسط مسئولان وقت وزارت نیرو کلنگش به زمین خورد و قرار بود در مدت 5 سال به بهره برداری برسد که تا به امروز به نتیجه نهایی نرسیده است.

طرح انتقال آب رودخانه مرزی ارس به دشت مرند به هدف تامین آب شرب و کشاورزی مردم مرند سال‌هاست که به یک آرزو برای شهروندان این شهر تبدیل شده است و به دلیل کمبود اعتبارات و تغییر دولت طی 13 سال گذشته به کندی پیش می‌رود و تاکنون فقط 30 درصد پیشرفت داشته است.

مرند به عنوان یکی از کم آب ترین مناطق کشور که مردم آن منطقه از طریق کشاورزی امرار معاش می‌کنند با مشکلات زیادی رو به رو هستند خشکسالی‌های گذشته باعث شده بسیاری از پروژه‌های عمرانی و صنعتی در شهر مرند به آب نیاز دارد نیمه تمام باقی بماند و کشاورزی نیز در این منطقه رونق گذشته را از دست بدهد و همین موضوع دلیلی شده است که از 17 روستای این شهر فقط 6 روستا دارای سکنه باقی بماند و بیشتر مردم این روستاها به شهرهای اطراف و حتی تهران مهاجرت کنند و رو به کارهای کاذب بیاورند.

حال گفته می‌شود قرار است به منظور تسریع در انتقال آب رود ارس، این خط انتقال با خط انتقال آب دریاچه ارومیه یکی شود و این خطوط لوله تا دریاچه ارومیه ادامه پیدا کند و این دریاچه و دشت‌های اطراف را از خطر نابودی نجات دهد.

محمد حاج رسولی‌ها مشاور وزیر نیرو و مدیر سازمان منابع آبی کشور در رابطه با میزان پیشرفت این پروژه گفته است: چند صباحی است با گشایش در اعتبارات فعالیت این پروژه سرعت گرفته و تا پایان سال 96 در سه فاز به بهره‌برداری خواهد رسید.

براساس صحبت‌های مسئولان مرتبط با این پروژه قرار است خط انتقال آب رودخانه ارس در سه فاز جداگانه به فعالیت خود ادامه دهد که فاز اول آن به طول 17 کیلومتر و با اعتباری بالغ بر یک هزار و 30 میلیارد ریال توسط شرکت آب منطقه در حال اجرا است.

فاز دوم این پروژه به طول 8 کیلومتر به قرارگاه خاتم الانبیا واگذار شده است که به تازگی کار خود را آغاز کرده است و فاز سوم نیز به طول 5 کیلومتر در دشت‌های هرزندات در حال شناسایی پیمانکار است و برآورد هزینه کل این طرح حدود 11 هزار میلیارد رسال اعلام شده  است، البته این پروژه نیاز به وجود زیر ساخت‌هایی از جمله نیاز به انرژی برق زیادی دارد که چندین پست انتقال برق در همین راستا با هزینه انشعاب 450 میلیارد ریال در نظر گرفته شده است که با استفاده از نیروی برق آب از طریق موتورهایی از رودخانه ارس به سمت مرند پمپاژ می‌شود و در ادامه مسیر از توسط نیروی ثقل به سمت دریاچه ارومیه فرستاده می‌شود.

محمد حسن نژاد نماینده مردم جلفا و مرند در مجلس شورای  اسلامی در رابطه با اهمیت این پروژه برای منطقه اظهار داشت: تنها راه نجات مرند همین آب رسانی از طریق انتقال آب رودخانه ارس است و اگر با این وضعیت پیش برویم تا 2 سال آینده شاید در مرند و روستاهای اطراف کسی را پیدا نکنیم و همه‌ی اهالی به دلیل بحران آب مهاجرت خواهند کرد.

وی گفت: به خاطر تامین برق این پروژه دو نیروگاه در شهرستان مرند در دست احداث است و اگر شبکه برق رسانی متصل شوند برق مورد نیاز احداث دو مجتمع فولادی در زنوز و کشکسرای که دچار مشکل شده است تامین می‌شود و زمینه اشتغال 13 هزار نفر فراهم خواهد شد با توجه به این که اجرای پروژه انتقال آب از رودخانه  ارس به دشت‌های مرند برای منطقه بسیار راه گشا خواهد بود و منطقه را می‌تواند از وجود بحران‌هایی چون بیکاری، مهاجرت و شاید رواج آسیب‌های اجتماعی مانند تکدی گری نجات دهد و با توجه به صحبت‌های مسئولان که خبر  از تسریع اجرای پروژه در سال‌های اخیر را داده‌اند امیدواریم در برهه زمانی کنونی که وضعیت بحرانی در حوزه آب کشور به ویژه شرایط نگران کننده ای که در دریاچه ارومیه وجود دارد پروژه‌های انتقال آب این چنینی در خوش بینانه‌ترین حالت با روندی کند به پایان برسد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار