ورود ویروس "اچ آی وی" به بدن، معمولاً بدون علامت است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ دکتر "کریمی"، اظهار کرد: ورود ویروس "اچ آی وی" به بدن، معمولاً بدون علامت است یا فقط در حد یک سرماخوردگی خفیف، ایجاد علایم می کند؛ سپس  ماه ها یا سال ها، بدون نشانه باقی می ماند و به تدریج که این ویروس سیستم دفاعی بدن را تضعیف می کند، نشانه های خود را نشان می دهد.

وی با تقسیم بندی نشانه های ویروس "اچ آی وی به دو گروه زودرس و دیررس، ادامه داد: کاهش بدون علت وزن، تورم غدد لنفاوی به صورت لمس برآمدگی دو طرفه و بدون درد در ناحیه گردن، پشت گوش یا کشاله ران، آفت و بثورات پوستی، زخمی در لب ها که خوب نمی شود، علایم ابتلا به سل مانند سرفه بیش از دو هفته و تعریق، تب و عرق شبانه یا تب بدون علت مشخص و طولانی مدت و یا اسهالی که خوب نمی شود، از نشانه های زودرس بیماری ایدز، است.

مسوول گروه آموزش و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: عفونت های ریه، ابتلا به سل، ضایعات پوستی دردناک و سرطان پوست، ضعف، خستگی و کاهش شدید وزن، از نشانه های دیررس بیماری ایدز، است.

وی با بیان اینکه راه های متعددی برای پیشگیری از ایدز وجود دارد، گفت: از آنجا که معمول ترین راه انتقال ایدز، استفاده از وسایل تزریق مانند سرنگ، سوزن، به طور مشترک و رابطه‌ جنسی غیر ایمن است، با اصلاح رفتار خود در مورد این دو راه انتقال، تا حدود زیادی می توان، از ابتلا به ایدز پیشگیری کرد.

دکتر "کریمی" ادامه داد: افرادی که رفتار پرخطر داشته اند، مانند کسانی که برای یک بار از سرنگ و دیگر وسایل تزریق، به طور مشترک استفاده کرده‌اند، افرادی که با پوست زخمی یا مخاط دهان، چشم، بینی، اندام تناسلی با ترشحات، فرد دیگ، تماس داشته اند و کودکان زیر 10 سال که از مادران مبتلا به این بیماری متولد شده اند، باید به آلوده شدن به ویروس "اچ آی وی"، مشکوک شوند.

او به این افراد توصیه کرد به مرکز یا پایگاه های مشاوره‌ بیماری های رفتاری شهر خود، مراجعه کنند و گفت: در این مراکز، آزمایش ‌های لازم به صورت رایگان انجام می شود و در صورت ابتلای فرد، او را تحت مراقبت و درمان‌ های بعدی قرار می دهند.

این پزشک در دانشگاه علوم پزشکی شیراز یادآور شد: نشانی مرکز و پایگاه های مشاوره بیماری های رفتاری در شیراز، میدان نمازی، مجتمع درمانی امام رضا (ع)، طبقه‌ی دوم، تلفن 32127211 و بلوار دلاوران بسیج، خیابان لاوان، مرکز مشاوره  بیماری های رفتاری، تلفن 4- 3736001 و در شهرستان ها، مرکز بهداشت شهرستان، واحد بیماری های واگیر، است.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ت
برچسب ها: ویروس ، بدون ، نشانه ، فارس ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.