قائم مقام معاونت نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی از کمبود امکانات مطب پزشکان کشور و ضرورت وجود پزشک خانواده خبر داد.

دکتر حجت‌ا... مقیمی قائم مقام معاونت نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی ایران در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در کشور ما بسیاری از مردم تا بیماری به مرحله حاد نرسد به پزشک مراجعه نمی‌کنند و از این موضع باعث می‌شود تا بیماری پیشرفت کرده و با سخت‌تر شدن درمان نیاز به استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها وجود داشته باشد. این یکی از دلایل استفاده بالای پزشکان از آنتی‌بیوتیک در نسخه‌ها نیز هست.

وی افزود: در بسیاری از کشورها به دلیل وجود امکانات کامل در مطب پزشکان زمانی که بیماری به پزشک مراجعه می‌کند، پزشک با نمونه‌برداری از عفونت در همان زمان نوع عفونت را بررسی و مطابق آن داروهای لازم را تجویز می‌کند ولی به دلیل نبود، چنین امکاناتی در مطب پزشک و همچنین زمان بر بودن ارائه آزمایش از سوی آزمایشگاه‌ها پزشکان ما اقدام به تجویز داروهای مختلف به خصوص آنتی‌بیوتیک می‌کنند که تعداد زیادی از میکروب‌ها را پوشش می‌دهد و این خود نیز یک دلیل دیگر از دلایل تجویز داروها و آنتی‌بیوتیک‌ است.

مقیمی با اشاره به طرح پزشک خانواده بیان کرد: وجود پزشک خانواده باعث می‌شود تا فرد همواره تحت نظر پزشک بوده و زمانی‌ که برای پایش و کنترل وضعیت خود مراجعه می‌کند، چنانچه یک زمینه بیماری در وی وجود داشته باشد، بیماری در مراحل ابتدایی کشف شده و دیگر نیازی به مصرف آنتی‌بیوتیک که برای درمان پیشرفته بیماری انجام می‌شود، وجود ندارد.

قائم مقام معاونت نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی در پایان خاطر نشان کرد: مصرف آنتی بیوتیک‌های خوراکی بهتر از نوع تزریقی آن است و بسیاری از مردم فکر می‌کنند که استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های تزریقی بهتر از نمونه خوراکی است و لذا از پزشک خود می‌خواهند این آنتی‌بیوتیک‌ها را برای آن ها تجویز کنند و در صورتی هم که پزشک از این کار امتناع کند وی را پزشک حاذقی ندانسته و به وی دیگر مراجعه نمی‌کنند که در این زمینه‌ها نیاز به فرهنگ‌سازی وجود دارد.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار