نخست وزیر مجارستان گفت: این کشور علاقه مند به توسعه همکاری‌های خود با ایران دربخش انرژی و داروسازی و بهداشت دارد و همچنین علاقه مند به حضور در برنامه هسته‌ای ایران است.

علاقه مجارستان به حضور در برنامه هسته‌ای ایرانبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان امروز در همایش ایران و مجارستان با اشاره به اینکه 27 سال گذشته هیئتی از مجارستان به ایران سفر کرده بود گفت: امروز ما برای جبران روابط با هیئتی بزرگ  و بیش از 5 وزیر به ایران آمده‌ایم و این درحالی است که دولت مجارستان تنها 10 وزیر دارد.

نخست وزیر مجارستان با اشاره به اینکه مجارستان از باثبات‌ترین کشورهای اتحادیه اروپا است گفت: بیش از هزارو 116 دانشجوی ایرانی در مجارستان تحصیل می‌کنند و در حال حاضر بیش از 4 هزار نفر ایرانی از دانشگاه‌های مجارستان فارغ التحصیل شده‌اند.

 وی با اشاره به مذاکرات امروز با اسحاق جهانگیری گفت: فردا نیز به ملاقات رهبر انقلاب و رئیس جمهور ایران خواهیم رفت و باتوجه به اینکه ایران در عالی‌ترین رتبه از هئیت مجارستان پذیرایی می‌کند این موضوع بسیار قابل احترام است.

اوربان با اشاره به سر پا ماندن اقتصاد ایران در سال‌های تحریم گفت: نه تنها تحریم‌ها اقتصاد ایران را زمین گیر نکرد بلکه در این سال‌ها ایران انرژی مضاعف جمع کرد تا فصل جدید اقتصاد روابط خود را گسترش دهد.

به گفته نخست وزیر مجارستان آمارهای تولید ملی و ذخایر ایران  و همچنین شاخص‌های مالی نشان می‌دهد که ایران در سال‌های آینده رشد چشم گیری را در بخش‌های مختلف تجربه خواهد کرد  کشورهایی که در طول مذاکرات هسته‌ای مخالف ایران بودند امروز درهیئت های تجاری برای گسترش روابط به ایران می‌آیند و این نیز نشان می‌دهد که فرصت‌های زیادی در ایران وجود دارد.

وی ادامه داد: مجارستان 10 میلیون نفر جمعیت دارد واز نظر اندازه قابل رقابت با کشورهایی مانند ایتالیا و فرانسه نیست اما زمینه همکاری میان دو کشور در بخش‌های مختلفی وجود دارد.

نخست وزیر مجارستان با اشاره به مذاکرات صورت گرفته با اسحاق جهانگیری گفت: امروز تصمیم بر این شد که کار گروه مشترکی میان دو کشور انجام شود و ما علاقه مند به همکاری در بخش انرژی و نفت وگاز و برنامه‌های هسته‌ای ایران و همچنین مدیریت و تصویه آب و ict داریم.

وی ادامه داد: همچنین صنعت داروسازی و بهداشت و کشاورزی و گسترش همکاری‌های آموزش عالی از دیگر زمینه‌هایی است که ما علاقه مند به همکاری با ایران هستیم. 

اوربان عنوان کرد: پیشنهاد بورسیه 100 نفر در دانشگاه‌های مجارستان ارائه شده و گسترش آموزش زبان فارسی نیز در برنامه‌های این کشور است.

نخست وزیر مجارستان در دامه گفت: امروز همچنین قرار داد معافیت مالیات دو جانبه امضا شد و به زودی اتاق مشترک مجارستان و ایران در تهران ایجاد خواهد شد.

وی به این نکته نیز اشاره کرد که در صورت رفع تحریم‌ها امکان تأمین مالی از طریق بانک‌های مجارستان محقق می‌شود و تا آن زمان با مجوزهای خاص اقتصاد ملی زمینه همکاری میان دو کشوردر بخش‌های مختلف فراهم خواهد شد.

 برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/  
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار