لرستان؛

اختصاص 4 هکتار از اراضی بروجرد به کشت زعفران

مدیر جهاد کشاورزی بروجرد گفت: شهرستان بروجرد اقلیم مناسبی برای کشت زعفران دارد و اکنون 4 هکتار از اراضی این شهرستان به کشت این محصول اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان ها باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ امینی افزود: شهرستان بروجرد از دیرباز در زمره شهرهایی بوده که به دلیل داشتن شرایط اقلیمی مساعد زعفران مرغوبی در آن تولید شده و کشت زعفران از کشت‌های سنتی بروجرد درگذشته محسوب می‌شود.

وی با اشاره به کاهش سطح زیر کشت این محصول در نیم قرن گذشته در این شهرستان، افزود: با ارائه اقدامات ترویجی در بخش کشاورزی اداره جهاد کشاورزی بروجرد در سال‌های اخیر کشت این محصول ارزشمند دوباره در حال رونق گرفتن است.

مدیر جهاد کشاورزی بروجرد وجود اقلیم مساعد در شهرستان بروجرد را از جمله دلایل مرغوبیت این محصول در مزارع بروجرد دانست و گفت: با توجه به کم‌آبی سال‌های اخیر و با توجه به اینکه کشت زعفران به آب کمتری در مقایسه با دیگر محصولات زراعی نیاز دارد می‌توان گفت کشت این محصول از نظر اقتصادی مقرون‌به‌ صرفه است.

امینی بابیان اینکه هم‌اینک چهار هکتار از اراضی کشاورزی بروجرد زیر کشت زعفران رفته است، افزود: از هر هکتار از زمین‌های کشاورزی که این محصول کشت‌شده است، یک کیلوگرم زعفران خشک  برداشت می‌شود.

وی بابیان اینکه کشت زعفران یک کشت هفت‌تا 10 ساله است، گفت: میزان کشت این محصول ارتباط مستقیم با مدت‌زمانی که پیاز زعفران کشت می‌شود، دارد به این معنا که سال اول به صورت میانگین در هر هکتار یک کیلوگرم و تا سال دهم امکان افزایش میزان برداشت تا ده کیلوگرم زعفران خشک هم وجود دارد و درمیان اراضی مختلف متفاوت است.

وی افزود: احداث صنایع بسته‌بندی این محصول ارتباط مستقیم با توجیه اقتصادی میزان کشت آن دارد به این معنی که اگر کشت زعفران به حدی برسد که بتواند خوراک واحدهای تولیدی را تأمین کند آماده ارائه تسهیلات به واحدهای بسته‌بندی زعفران در بروجرد هستیم تا این واحدها با استقرار در سطح شهرستان بروجرد بتوانند عملیات بسته‌بندی و فرآوری این محصول را انجام دهند اما به دلیل اینکه در شرایط کنونی میزان محصول برداشت‌شده توجیه فنی برای احداث واحدهای بسته‌بندی ندارد، نمی‌توان صنایع بسته‌بندی در بروجرد راه‌اندازی کرد.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.