محققان بانک میکروارگانیسم های مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران موفق شدند انواع متنوعی از جلبک های خشک شده تحت شرایط خلاء و سرمای پایین (لیوفلیزاسیون) را تولید کنند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی، رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران گفت: تهیه آمپولهای «لیوفیلیزه» به عنوان راهکار اساسی جهت حفظ و نگهداری میکروارگانیسم ها از دیرباز مرسوم بوده که این بار در مورد جلبکها استفاده شده است.

وی افزود: نتایج آزمایشات کنترل کیفی به خوبی اثر بخشی این روش در نگهداری جلبکها را نمایان ساخت و از این پس بانک میکروارگانیسمهای مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران قادر خواهد بود جهت تضمین دوام ریزجلبکها و تسهیل در انتقال، آنها را به صورت «لیوفیلیزه» در شکل آمپولهای نگهداری و زیتوده در حجم بالاتر جهت مصارف صنعتی و تحقیقاتی ارائه کند.

شاهزاده فاضلی اظهار داشت: به طور کلی فرآیند «لیوفیلیزاسیون» جدای از تضمین حیات میکربها در طولانی مدت منجر به حفظ ساختارهای مفید میکروارگانیسم ها می شود و در مورد جلبکهای ارزشمند صنعتی، این روش به حفظ ارزش غذایی و دارویی جلبکها و همچنین افزایش ماندگاری ترکیبات طبیعی موجود در ساختارهای ریزجلبکی از قبیل ویتامین ها، ترکیبات آنتی اکسیدانی و رنگهای طبیعی می انجامد.

وی عنوان کرد: شكل خشک شده يا پودر شده ریز جلبک ها کاربرد های فراوانی در صنایع شیلات، دارویی، بهداشتی، آرایشی و غذایی دارد و خدمت ارائه شده از سوی این مرکز می تواند نیازهای تحقیقاتی دانشمندان، محققان، اساتید و دانشجویان حوزه زیست فناوری را مرتفع کند. 

منبع: مهر
 برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار