وی آموزش اصول شهروندی و تهیه برنامههایی با موضوعات اجتماعی، خانوادگی، فرهنگی، معارف و دفاع مقدس را از اهداف واحد پویانمایی مرکز آذربایجان شرقی برشمرد وگفت: آگاهی بخشی، ایجاد نشاط و امید، دینمداری و اخلاق محتوای تولید پویانمایی این مرکز است.
مدیر واحد پویانمایی صدا و سیمای آذربایجان شرقی که با اشاره به مخاطبان برنامههای پویانمایی که بیشتر کودکان و نوجوان هستند افزود: با مهندسی فرهنگی و برنامههای آموزشی درقالب پویانمایی، میتوان بسیاری از نابسامانیهای فرهنگی و رفتاری در نسلهای آینده را مهار کرد.
پورفرج به اهمیت کار پویانمایی و تاثیر آن بر افکار عمومی اشاره کرد و گفت: از اول امسال تا کنون 47 طرح پویا نمایی به مرکزارسال شده و با حساسیت و پس از بررسی 5 طرح مصوب26 طرح مصوب مشروط و 13 طرح رد شده است.
وی در خصوص برنامههای نگارشی و تولیدی بخش پویانمایی گفت: مجموعههای عینک جادوئی2 در 13 قسمت 7 دقیقهای، برکه سبز در 26 قسمت 11 دقیقهای، سارای در 13 قسمت 11 دقیقهای، دیدو در 26 قسمت 7 دقیقهای و پوتینهای سردار با موضوع زندگی سردار شهید مهدی باکری در 13 قسمت 5 دقیقهای در حال نگارش است که از میان آنها مجموعههای عینک جادوئی2 و دیدو در مرحله اصلاحات بوده و نگارش سایر مجموعهها نیز تا پایان دیماه سال جاری به اتمام خواهد رسید.
این تهیهکننده که ساخت چندین سریال و مستند را در کارنامه خود دارد در خصوص برنامههای تولیدی نیز گفت: مجموعه دوستان مثل ماه (آغاز یک زندگی) در 13 قسمت 11 دقیقهای تولید و به صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی تحویل داده شده و مجموعههای چمچهخاتون در 13 قسمت 11 دقیقهای، شهردار کوچک در 13 قسمت 7 دقیقهای، زارع و خرگوش سمج در 13 قسمت 11 دقیقهای، پری و پویا در 13 قسمت 5 دقیقهای نیز تا پایان سال جاری در اختیار پخش قرار خواهد گرفت.
پورفرج با اشاره به تکنیکهای به کار رفته در مجموعهها، افزود : مجموعههای پوتینهای سردار، چمچه خاتون، سارای، دوستان مثل ماه، زارع و خرگوش سمج و پری و پویا را تکنیک سه بعدی، عینک جادوئی2 و شهردار کوچک را تکنیک دو بعدی و مجموعه دیدو را تکنیک استاپ موشن خمیری عنوان کرد و گفت: هزینه تولید هر دقیقه از این مجموعهها بین 600 تا 900 هزار تومان است و همه برنامههای تولیدی با برون سپاری و جذب سرمایه بخش خصوصی انجام میشود.
وی با اشاره به نوپا بودن هنر پویانمایی درکشور افزود: واحد پویانمایی فعالیت خود را از سال 89 به صورت حرفهای و انبوهسازی آغاز کرده و با حمایتهای سید محسن لطیفی مدیر کل مرکز آذربایجان شرقی توانستهایم هنرمندان و متخصصان را در این حوزه جذب کنیم.
وی گفت: با توجه به مشکلات مالی در سه سال اخیر، تولید پویانمایی به شدت کاهش یافته که این امر موجب شده تا شرکتهای تولیدکننده پویانمایی در کشورهای همجوار با جذب نیروهای متخصص و آموزش دیده توسط صدا و سیما در سرمایه انسانی متخصص در این حوزه اختلال ایجاد کنند.
مدیر واحد پویانمایی صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی با ذکر این نکته که نیروی انسانی ماهر از سرمایههای اصلی کار پویانمایی است، حمایت جدی مسئولان از هنرمندان را خواستار شد.