دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: اقتصاد کشور نیازمند اصلاح ساختار جدی است و مقاومت اقتصادی باید به اقتصاد مقاومتی تبدیل شود.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ؛ محمدرضا طالبیان اظهار کرد: با توجه به فشارهای اقتصادی نظام سلطه در سال های گذشته و نیز آمادگی کشور برای پیشرفت، طرح استراتژی اقتصاد مقاومتی ضروری به نظر می رسد.

وی حمایت از تولید ملی و کارآفرینی، توجه به نخبگان، استفاده از فناوری های نوین، محدودسازی اقتصاد دولتی، کاهش درآمدهای حاصل از خام فروشی و مهار فساد و استقلال اقتصادی را از جمله سیاست های اقتصاد مقاومتی دانست.

وی تولید محور بودن را از ارکان اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و افزود: برای رسیدن به اقتصاد مولد یا تولید محور، باید هر نوع افزایش ارزش از نوع ارزش مازاد از بین برود و ایجاد ارزش افزوده تقویت شود.

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با اشاره به اینکه هر کار مهمی نیازمند اقدمات فرهنگی است، گفت: محوریت کار فرهنگی در بخش اقتصاد مقاومتی باید بر موضوعاتی مانند ترویج سبک زندگی کارآفرینی، رواج فرهنگ کار، توسعه مشاغل خانگی و نهی فرهنگ دلالی و راحت طلبی باشد.

طالبیان اضافه کرد: نهادینه شدن فرهنگ گرایش بیشتر به محصولات ایرانی، علاوه بر افزایش اشتغال، به قوام اقتصاد ملی می انجامد.

وی همچنین با اشاره به اجرای برجام و با بیان اینکه طبق اعلام سازمان توسعه تجارت، در 3 ماه نخست امسال حضور هیات های بازرگانی خارجی در ایران 133 درصد افزایش داشته است، گفت: ورود سرمایه های خارجی می تواند منافع زیادی را برای کشور به همراه داشته باشد اما باید توجه کرد عدم نظارت و مدیریت آنها ممکن است آسیب هایی به وجود آورد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه طبق برجام برداشته شدن کامل تحریم ها چند ماه زمان می برد، پیشنهاد می شود دستگاه های ذی ربط راهبردی مربوط به چگونگی همکاری با شرکت های خارجی و نیازسنجی رابطه با آنها برای کمک به تولید داخل را تدوین کنند.

طالبیان تاکید کرد: در دوران پساتحریم، از مهمترین فاکتورهای اقتصادی که مقام معظم رهبری هم بر آن تاکید کرده اند، مردمی شدن اقتصاد است.

وی افزود: یقینا بدون همکاری بخش خصوصی و بدون حضور تشکل ها و کمک آنها، امکان اجرای اقتصاد مقاومتی وجود ندارد. در اقتصاد مقاومتی مهمترین نکته واگذاری امور به مردم است که در آن هم چیزی جز محور قرار دادن بخش خصوصی و واگذاری اختیارات واقعی به این بخش نیست.

وی ادامه داد: لازم است در این خصوص اتاق فکری در استان تشکیل شود تا با توجه به چالش هایی که در تولید و صنعت، اشتغالزایی و کارآفرینی وجود دارد نسبت به رفع آنها تصمیم گیری شود.

طالبیان به مکاتبه دفتر مقام معظم رهبری با معاون اول رییس جمهور درخصوص اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود: رهبر معظم انقلاب در آن نامه بر اقتصاد مقاومتی با رویکرد عدالت محور بودن، مردمی بودن، دانش بنیانی، درون زایی و برونگرایی در همه برنامه ها از جمله برنامه ششم، تدوین بودجه های سالیانه با اهداف درازمدت، میان مدت و کوتاه مدت تاکید کردند که لازم است مسوولان و مدیران در هر دو بخش خصوصی و دولتی به آن عمل نمایند.

انتهای پیام/گ

برچسب ها: خانه ، معدن ، اصفهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.