مدیر شیلات استان زنجان از پرورش فیل ماهی دریای خزر برای اولین بار درقفس های شناور در پشت سد خاکی خندقلوی شهرستان ماهنشان خبر داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ مدیر شیلات استان زنجان با اشاره به اینکه فیل ماهی ميليونها سال است که در درياي خزر و درياچه هاي اطراف آن مي زيسته است

افزود:درياي خزر مهمترين منبع و محل زندگي ماهيان خاوياري در جهان مي باشد بطوريكه حدود 90 درصد از خاويار غير پرورشي عرضه شده به بازارهاي جهاني از اين دريا بدست مي آيد.

وی با بیان اینکه فیل ماهی یا بلوگا (Huso huso)، از راسته تاس‌ماهیان، بزرگ‌ترین ماهی دریای خزر است و هم‌اکنون در فهرست گونه‌های به‌شدت در معرض خطر انقراض دارد ادامه داد : خاویار آن گران‌ترین نوع خاویار است و نمونه‌هایی از آنها با وزنی در حدود ۱۴۰۰ کیلوگرم و سنی بیش از ۱۰۰ سال صید شده است.

مدیر شیلات استان زنجان با اشاره به اینکه درمحیط های طبیعی (غیر پرورشی) هر دو یا سه سال یکبار تخم ریزی می‌کند و بین ۱۴ و ۱۷ سالگی بالغ می‌شودافزود:پرورش اين ماهي در آب هاي شيرين در محدوده ي كشورهاي اروپايي از حدود بيست سال پيش آغاز شده و برخي از اين كشورها اكنون توليد خاويار پرورشي دارند .

بورانی گفت:پرورش در قفس یکی از روشهای متداول در پرورش ماهی است که در سنوات اخیر با توجه به مزایایی خاص خود مورد توجه اکثر کشورهای دنیا واقع شده است، در این روش از قفس هایی با اشکال و جنس های مختلف بنابه شرایط محیطی، منطقه ای و گونه های مدنظر مورد استفاده واقع می شود.

وی اضافه کرد:بررسی ها نشان می دهد افزایش تولید ماهی موجب کاهش فشار صید بر ذخایر دریا، صرفه اقتصادی، ایجاد اشتغال، صادرات و ارزآوری به ویژه در بخش تولید خاویار از عمده مزایایی اجرای طرح پرورش ماهی در قفس های شناور است.

این مسئول با بیان اینکه در كشور ما از حدود 15ز سال پيش پرورش غيررسمي آن شروع شده ولي پرورش آن بصورت يك كار مستقل در مزارع پرورشي حدود 10 سال قدمت دارد افزود: چند مزرعه پرورشي اكنون در استانهاي شمالي و مركزي كشور وجود دارند و اولين خاويار پرورشي در ايران امسال در قم توليد شد .

بورانی خاطر نشان کرد: پرورش فيل ماهي و برخي ديگر گونه هاي ماهيان خاوياري در استان بارهاسازی پشت سد های خاکی از سال 86 بصورت آزمايشي شروع گرديده و انتظار می رود باپرورش آن در محیط های محصور پرورشی نتایج زیرحاصل گردد.

1- رشد مهمترين شاخص اندازه گيري شده ماهي بوده است بطوریکه نتايج بدست آمده نشان مي دهد رشد اين ماهي بسيار ايده آل است . بطوريكه در شرايط مساعد پرورش ماهيها در يكسال اول زندگي خود به بالاي يك كيلوگرم و در پايان سال دوم پرورش ممكن است به ده كيلوگرم هم برسند .

2- بازماندگي ماهيها در شرايط مناسب پرورش براي بچه ماهيهاي با وزن 120 گرمي به حدود 96 درصد ميرسد . در واقع تلفات ناشي از بيماري و شرايط محيطي اصلاً ديده نشده است .

3- در شرايط دمايي مناسب و تأمين اكسيژن كافي توليد 40 كيلوگرم در مترمربع در حوضچه هاي سيماني امكان پذير است .

4- باتوجه به رشد و شرايط پرورش و آزمايشات انجام شده امكان دسترسي به خاويار در مدت زمان 6 تا 8 سال وجود دارد توليد خاويار در شرايط طبيعي در اين ماهيان حدود 15 سال طول مي كشد .

5- توجيه اقتصادي آينده پرورش ماهيان خاوياري از نظر اقتصادي بستگي به شرايط بازار و عرضه و تقاضا دارد . در شرايط كنوني پرورش اين ماهيان كاملاً اقتصادي است .

وی هزینه تولید کمتر و کیفیت گوشت بهتر در محیط طبیعی را از مزیتهای مهم این طرح دانست و افزود: کاهش هزینه های ساخت استخرها، عدم نیاز به کانالهای آبرسانی، عدم نیاز به پمپاژ آب و همینطور عدم انجام عملیات هوادهی از دیگر مزایای پرورش ماهی در قفس است.

بورانی افزود: سرمایه گذار بخش خصوصی نسبت به خرید و انتقال 122 قطعه از این ماهیان ارزشمند(به ارزش تقریبی170میلیون ریال) به 6 قفس مستقر در دریاچه پشت سد خاکی خندقلوی ماهنشان ؛ فاز اول پرورش ماهی در این سازه را برای اولین بار در کشور آغاز کرده و پس از حصول نتیجه مناسب نسبت به فازهای اجرائی بعدی اقدام خواهد کرد.

گفتنی است: در این سد خاکی در حال حاضر انواع کپور ماهیان ، ماهی سفید دریای خزر و شاه میگوی آب شیرین توسط سرمایه گذاری از خارج از استان در حال پرورش بوده و تاکنون بیش از 5 میلیارد دریال توسط نامبرده دراین خصوص هزینه شده است و 4 نفر بصورت مستقیم در این دریاچه مشغول فعالیت آبزی پروری می باشندواین دریاچه دارای مساحت تقریبی 100 هکتار می باشد.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا  کلیک کنید.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.