قرآن نفيس خطي مربوط به قرن يازدهم، توسط زوج ايراني‌تبار مقيم آمريکا به کتابخانه مرکزی حرم مطهر رضوی اهدا شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، رئیس اداره مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌ قدس‌رضوی، از اهدای یک نسخه قرآن خطي نفيس کتابت شده در 11 سطر به خط نسخ بر کاغذ نخودی در ذي‌القعده سال 1062 قمري، توسط محترم السادات صفوي سهي و اسماعيل رضي‌پور به کتابخانه مرکزي آستان قدس رضوي خبر داد.

سید محمدرضا فاضل‌هاشمی گفت: اين قرآن، هديه عروسي این زوج بوده که تاکنون در صندوق يکي از بانک‌هاي اروپايي نگهداري مي‌شده است.

وی به شيوه کتابت منحصر به فرد آن اشاره کرد و افزود: سطر اول این قران با سطر يازدهم، سطر دوم با سطر دهم، سطر سوم با سطر نهم، سطر چهارم با سطر هشتم و سطر پنجم با سطر هفتم، از لحاظ حرفِ آغازِ سطر يکسان بوده و حروف آن، به شنگرف نوشته شده است.

رئیس اداره مخطوطات این سازمان با بیان اینکه دو صفحه اول این قران کامل داراي کتيبه صدر و ذيل و حاشيه آن، سر ترنجي مذهّب و منقّش دارد، گفت: اسامي سوره‌ها نیز به شنگرف کتابت شده است.

فاضل‌هاشمی تصریح کرد: گنجینه قرآن‌های خطی آستان ‌قدس رضوی با بیش از 20 هزار نسخه قرآن، جزوه قرآنی و دست‌نوشته قرآنی، منحصربه‌فردترین گنجینه کتب آسمانی جهان اسلام است.

انتهای پیامس/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.