هنرمندی که در چارچوب بازار و سلیقه تجاری محدود باشد، لطمه خواهد دید.

عبدالرسول حکیم استاد پیشکسوت هنر در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: زمانی اعتقاد شخصی من بر این بود که از خلق آثار خود کسب درآمدی نداشته و صرفا از تدریس هنر درآمدزایی کنم اما پس از گذشت چندسالی از فعالیت حرفه‌ایم در نقاشی تصمیم گرفتم، برای بهبود شرایط اقتصادی آثارم را بفروشم که این قصه‌ زندگی خیلی از هنرمندان است.

وی افزود: به نظر من هنرمندان حوزه تجسمی را می‌توان به دو گروه تقسیم کرد. گروهی از هنرمندان تنها به فکر فروش هستند که البته بد نیست؛ اما باید مواظب بود تا لطمه‌ای به کار هنری وارد نکند. چون خیلی وقت‌ها در این شرایط هنرمند مجبور می‌شود، انبوه‌سازی کند که بی‌شک آثار افت خواهد کرد و حالت بازاری و تجاری خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در قید و بند بودن خرید و فروش و صرفا ذائقه و سلیقه مخاطب را مد نظر گرفتن، هنرمند را در چارچوبی محبوس می‌دارد که از اصل هنر فاصله می‌گیرد و بازاری کار می‌شود.

حکیم اظهار داشت: البته نکته قابل توجه این است که بسیاری از هنرمندان فعال در حوزه تجسمی تنها از راه هنر درآمد دارند و باید به نحوی کار کنند که آثارشان خریدار داشته باشد، ولی این موضوع اگر مدیریت نشود به هنرمند و هنر وی لطمه می‌زند.

وی یادآور شد: گروه دیگری از هنرمندان هستند که روال کار خویش را پی می‌گیرند و تحت تاثیر بازار نیستند. به نظر من این گروه در نهایت موفق خواهند بود و خریداران و مخاطبان هنری که سبک و امضای چنین هنرمندانی را درک می‌کنند، برای خرید به سراغشان می‌روند.

این هنرمندان علاوه بر آنکه در کار خود پیشرفت می‌کنند، مخاطبان به واسطه هنر و باورهای آنان به سراغشان می‌روند نه به خاطر سلیقه شخصی‌شان.

وی در پایان گفت: هنرمندی که خود را در چارچوب بازار مقید نکند، این اختیار را دارد که آثارش را در نگارخانه‌ها و گالری‌های مورد نظر خود عرضه کند. در حالی که هنرمندان دیگر تنها به فروش فکر می‌کنند. گاهی وقت‌ها مجبورند بر خلاف خط مشی دلخواهشان حرکت کنند و سلیقه بازار را به سلیقه خود ترجیح دهند.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار