به گفته رئيس سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌هاي اجتماعي شهرداري تهران، 50 درصد متکديان ثروتمند هستند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ، فرزاد هوشيار پارسيان در جمع خبرنگاران با بيان اينکه در تهران بيش از 15 هزار پلاک فقير داريم که نيازمند نان شب هستند گفت: بيش از 200 هزار پلاک نيازمند هم در تهران داريم.

رئيس سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌هاي اجتماعي شهرداري تهران همچنين از مبارزه و کنترل کاهش آسيب‌هاي اجتماعي در شهر تهران خبر داد و گفت: توانمندسازي و کارآفريني براي اقشار آسيب‌پذير و در معرض خطر از ديگر برنامه‌هاي شهرداري تهران است.

وي با بيان اينکه مسئوليت حاکميتي شهرداري در حوزه مقابله با آسيب، تأمين زيرساخت براي کنترل کاهش آسيب‌ است، گفت: سه مخاطب هدف در حوزه آسيب‌ها وجود دارد متکديان، کارتن‌خواب‌ها و معتادين متجاهر و کودکان کار و خياباني.

رئيس سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌هاي اجتماعي شهرداري تهران ادامه داد: براي کارتن‌خواب‌ها و معتادين متجاهر اقداماتي در نظر گرفته‌ايم و مددسراهايي در اين زمينه احداث شده، 8 مددسرا داريم که يک بعد از غذا، حمام به معتادين متجاهر مي‌دهيم. 12 مددسراي اضطراري فعال هستند.

به گفته هوشيار پارسيان 6 هزار نفر در نيمه دوم سال از خدمات شهرداري در حوزه کاهش آسيب‌ها استفاده مي‌کنند.

وي به گشت‌هاي فوريت‌هاي اجتماعي اشاره کرد و گفت: شهروندان هم با رؤيت کارتن‌خواب‌ها با 137 تماس بگيرند تا معتادين و کارتن‌خواب‌ها را به گرمخانه‌ها هدايت کنيم.

رئيس سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌هاي اجتماعي شهرداري تهران از 12 کمپ ترک اعتياد خبر داد و گفت: براي اولين بار مراکز کارآفريني براي معتادين و کارتن‌خواب‌ها بعد از ترک در 30 نقطه طراحي کرده‌ايم که دو مرکز آن افتتاح شده و در 70 روز آينده الباقي اين مراکز افتتاح مي‌شود.

وي گفت: اين خانه‌ها که مجتمع کارآفريني و حرفه‌آموزي بهاران نام دارد فعلاً در منطقه 15 و 19 راه‌اندازي شده است.

رئيس سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌هاي اجتماعي شهرداري تهران در خصوص کودکان کار و خياباني گفت: 8 مرکز پرتو داشتيم که کودکان کار و خياباني از آنها خدمات مي‌گرفتند که در حال حاضر به 18 مرکز رسيده است که در اين مراکز يک وعده غذاي گرم، آموزش‌هاي تحصيلي و مساعدت‌هاي روانشناختي انجام مي‌شود و تمام هزينه‌هاي اين مراکز توسط خيرين تأمين مي‌شود.

به گفته هوشيار پارسيان 3 هزار کودک کار و خياباني در اين مراکز وجود دارد.

وي در پاسخ به اين پرسش اعلام شده 18 نفر کارتن‌خواب بر اثر سرما جان باخته‌اند گفت: اين طور نبوده اين کارتن‌خواب‌ها عابر دزد کرده‌اند.

رئيس سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌هاي اجتماعي شهرداري تهران در خصوص کودکان محله هرندي گفت: 127 پلاک کودکان بازمانده از تحصيل بوده‌اند که 300 کودک شناسايي شده که در حال حاضر 27 الي 28 نفر آنها در مدارس جمع شده‌اند.

وي در بخش ديگري از سخنانش در خصوص متکديان شهر تهران گفت: تکدي‌گري يک موضوع فرهنگي است تا اقدام امنيتي و پليسي. بيش از 50 درصد متکديان ثروتمند، 35 درصد آنها به صورت خانوادگي و مافيا که عمدتاً خارجي هستند و 15 درصد متکديان نيازمندند که اکثر آنها سالمند هستند.

به گفته هوشيار پارسيان حتي گدا از آفريقا هم داشته‌ايم در بازداشتي‌ها به گدايان خارجي بيشتر برخورد مي‌کنيم.

رئيس سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌هاي اجتماعي شهرداري تهران در خصوص گدا غربتي‌ها گفت: اين گدايان در منطقه جنوب بازار تهران، لب خط (شوش) و هرندي بيشتر ديده مي‌شوند.

وي تأکيد کرد: روزانه 20 گدا در تهران جمع مي‌کنند و آنها را به مراکز برده و توسط قاضي براي آنها حکم صادر مي‌شود.

هوشيار پارسيان از طرح شهر بدون گدا خبر داد و گفت: طرحي به صورت ويژه براي شهر بدون گدا طراحي مي‌کنيم البته بگويم که نمي‌توان تکدي‌گري را به صفر رساند اما مي‌توانيم تعداد آنها را کم کنيم و اولين اقدام در کم کردن تعداد متکديان اين است که مردم به گدايان کمک نکنند.

رئيس سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌هاي اجتماعي شهرداري تهران ادامه داد: از تمام دنيا براي گدايي به تهران مي‌آيند.

هوشيار پارسيان تأکيد کرد: بايد يک انضباط شهري ايجاد کنيم تا بتوانيم ميزان گدايان در شهر را کاهش دهيم.

وي همچنين از کمپ اينجا جاي خواب نيست خبر داد و گفت: حتماً نمي‌توانيم تهران را به شهر بدون گدا و کارتن‌خواب کنيم اما با انضباط اجتماعي مي‌توانيم مشکلات را تا حدودي حل کنيم.

رئيس سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌هاي اجتماعي شهرداري تهران در بخش ديگري از سخنانش افزود: شهرداري بيش از صد هزار متر مربع فضاي کاهش آسيب اجتماعي ايجاد کرده است که البته اين فضاها براي شهروندان تهراني است که کارتن‌خواب شده‌اند و نبايد شهرستاني‌ها از آن استفاده کنند افراد شهرستاني بايد به شهرهايشان بازگردند.

به گفته هوشيار پارسيان 60 درصد معتادين متجاهر که به مراکز کاهش آسيب‌ها مراجعه مي‌کنند شهرستاني هستند چرا که کلانشهرها براي کارتن‌خواب‌ها مراکز خوبي براي زندگي است و با تفکيک زباله مي‌توانند زندگي خود را بگذرانند.

وي تأکيد کرد: معتادين متجاهر شهرستاني را به مراکز بهاران نمي‌فرستند چرا که اين مراکز مخصوص تهرانيهاست و در اولين مرحله براي ورود به اين مراکز احراز هويت است و 95 درصد اين افراد را مي‌توان احراز هويت کرد.

رئيس سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌هاي اجتماعي شهرداري تهران ادامه داد: شناسايي کارتن‌خواب ديجيتالي مي‌شود و بر اساس اثر ثبت انگشت مي‌توان آنها را شناسايي کرد.

به گفته وي 3 هزار کودک کار و خياباني شناسنامه‌دار شده‌اند و به صورت گشت‌بان کل کودکان کار و خياباني را شناسايي مي‌کنيم خيلي از کودکان کار فاقد شناسنامه و هويت هستند البته در درازمدت مي‌توان مشکلات را برطرف کرد.

رئيس سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌هاي اجتماعي شهرداري تهران در خصوص زنان کارتن‌خواب گفت: کمتر از 10 درصد کارتن‌خواب‌ها زن هستند، زن کارتن‌خواب يعني ايدز، کودک بي‌شناسنامه، هپاتيت قطعاً اين افراد تأثيرات تخريبي بيشتري در جامعه دارند.

وي ادامه داد: ستاد توانمندسازي مرکز اتحاد را طراحي کرده که با ظرفيت 30 هزار نفر بتواند به اين افراد خدمت‌رساني کند که هنوز اين مرکز افتتاح نشده است و مددسراي بانوان چيتگر با ظرفيت 300 نفر هفته آينده افتتاح مي‌شود.

وي در خصوص جمع‌آوري و ساماندهي کودکان کار گفت: جمع‌آوري و ساماندهي کودکان کار، متکديان و معتادين توسط شهرداري و پليس انجام مي‌شود حال اگر ساير سازمان‌ها به وظايف خود نمي‌رسند از خود آنها سؤال کنيد.

رئيس سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌هاي اجتماعي شهرداري تهران در خصوص هزينه‌هاي مرکز بهاران گفت: اين مراکز بايد خودگردان باشد ولي تا زماني که خودگردان شوند رقمي به آنها مي‌دهيم تا مشکلشان برطرف شود.

هوشيار پارسيان در بخش ديگري از سخنانش در خصوص طرح کم کردن فضاي بي‌دفاع شهري گفت: اين طرح در دستور کار است، 5 هزار فضاي بي‌دفاع شهري بر روي نقشه به ثبت رسيده که شهرداري‌هاي نواحي موظفند آنها را کم کنند که البته در يک سال گذشته 3 هزار نقطه برطرف شده است.

وي در خصوص عقيم‌‌سازي زنان کارتن‌خواب گفت: بايد وزارت بهداشت در اين زمينه مداخله کند و مراجع فرادستي در خصوص آن حکم صادر کنند.

رئيس سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌هاي اجتماعي شهرداري تهران در خصوص توزيع غذا بين محرومين گفت: در ايام محرم با هماهنگي صورت گرفته با هيأت‌ها از 7 محرم تا 7 امام حسين بيش از 50 هزار پرس غذا براي استفاده پلاک‌هاي فقير و کارتن‌خواب‌ها در مددسراها احداث شد.

وي در خصوص سازمان‌هاي مردم نهاد و کمک آنها در آسيب‌هاي اجتماعي گفت: بيش از 60 سازمان مردم نهاد پيمانکار هستند و به صورت قراردادي با ما کار کرده و به آنها بودجه مي‌دهيم اما کمتر از 20 سازمان مردم‌نهاد بدون بودجه از ما وارد مداخله کاهش آسيب‌هاي اجتماعي مي‌‌شود.

منبع:خراسان نیوز
انتهای پیام/ 


برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.

برچسب ها: متکدیان ، تهران ، ثروتمند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.