کارشناس حقوقی فیفا گفت: فرصت اعتراض به شرایط ورزشگاه محل مسابقه به گوام مهلت خاصی داشته و این فرصت اکنون به پایان رسیده است.

شکرریز: ایران فرصت اعتراض مقابل گوام را از دست دادآرش شکر ریز در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص این بحث که تیم ملی فوتبال ایران در دیدار مقابل گوام با توجه به قوانین مندرج فیفا در خصوص چمن مصنوعی و منطبق نبودن زمین چمن ورزشگاه دوئدو با این قوانین می‌تواند به میدان نرود اظهار داشت: ابعاد زمین چمن فوتبال به طول 113 و عرض 75 متر است.

یکی از مهم‌ترین شاخصه‌ها در خصوص زمین چمن این ویژگی است که در برخی از زمین‌ها نهایتا یک یا 2متر کم یا زیاد می‌شود. اما در خصوص چمن مصنوعی باید بگویم اولویت در زمین فوتبال حفظ سلامت بازیکنان است چنانچه داور بازی تشخیص دهد که زمین مسابقه از لحاظ کیفیت شرایط مورد نظر حفظ سلامت بازیکنان را ندارد باید آن را به ناظر بازی اطلاع دهد. 

وی افزود: در بازی‌های بین المللی که زیر نظر فیفا برگزار می‌شود ناظر مسابقه قبل از شروع بازی موظف است شرایط زمین را از لحاظ منطبق بودن با استانداردها و مورد تایید فیفا بودن ارزیابی کند.

شکرریز ادامه داد: چنانچه کشوری شرایط برگزاری مسابقه را نداشته باشد باید آن را به کشور ثالث منتقل کند، همان گونه که مطلع هستید گوام در ابتدا قصد داشت دیدار خانگی خود مقابل ایران را در ورزشگاه آزادی برگزار کند اما در ادامه با استفاده از ترفندهایی تضمین داد که شرایط برگزاری بازی و میزبانی از ایران را در کشور گوام فراهم می‌کند اما در عمل شاهد بودیم آن‌ها با صادرنکردن ویزای چهار ملی پوش تیم ملی ایران و همچنین اجازه عدم ورود هواپیمای چارتو ایرانی کارشکنی‌های زیادی انجام داد.

فوتبال از روابط دیپلماتیکی کشورها جدا است و گوامی‌ها که مستعمره آمریکا هستند در این باره دست به اقدامی غیرورزشی زدند. به هر حال تمام حرکات ناشایست گوامی‌ها در میزبانی از تیم ملی فوتبال کشورمان از طریق کمیته انضباطی فیفا قابل پیگیری است.

شکرریز ادامه داد: خارج از این اعمال غیرورزشی به نظر من ورزشگاه دئدو استانداردهای لازم را برای میزبانی یک مسابقه مهم بین المللی ندارد به دلیل کوچکی زمین و مصنوعی بودن آن با هر تکل زدن بازیکنان احتمال ساییدگی کشاله ران می‌رود، از طرفی ناخواسته سرعت توپ در چنین زمین‌هایی افزایش یافته و در هر مرتبه از زمین خوردن بازیکنان احتمال آسیب‌دیدگی آن‌ها تشدید می‌شود. در کل گوام شرایط لازم را برای برگزاری این دیدار مهم بین المللی ندارد و مسئولان تیم ملی می‌توانستند با اعتراض و هماهنگی با ناظر مسابقه و تایید وی گزارش این اعتراض از سوی ناظر به کمیته انضباطی فیفا منتظر اعلام حکم این ارگان در خصوص نتیجه بازی بمانند.

وی افزود : چنانچه خود گوامی‌ها اقدام به شرایط نامناسب میزبانی داشته باشند و از حضور در کشور ثالث برای برگزاری مسابقه خودداری کنند، آنگاه از جدول مسابقات خارج می‌شوند.

شکرریز درباره مهلت اعتراض ایران گفت: طبق قانون حداکثر تا 48 ساعت قبل از شروع مسابقه ایران باید اعتراض خود را به کمیته برگزاری مسابقات ارسال کند و اگر این زمان سپری شود به اعتراض احتمالی ایران ترتیب اثر داده نمی‌شود.

*برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/   
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار