رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مصوبه دولت مبنی بر کاهش چهار درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال 2030 از ارائه برنامه جامع کاهش گازهای گلخانه‌ای ایران به دبیرخانه کنوانسیون تغییرات آب و هوایی خبر داد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به برنامه جهانی کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای گفت: این برنامه بعد از یک سال کار مطالعاتی و بررسی تمام جوانب آن از سوی دستگاه‌های مختلف اجرایی روز چهارشنبه 20 آبان ماه در دولت مورد بررسی و تصویب قرار گرفت.

وی با بیان این که هر یک از دستگاه‌های اجرایی برنامه خود را برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای اعلام کرده بودند، افزود: این برنامه در قالب سیاست‌های کلی نظام در بخش اصلاح الگوی مصرف است که در آن بر این نکته که ایران باید بهینه سازی مصرف انرژی را انجام دهد تاکید شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این که دولت باید در راستای اقتصاد کم‌کربن حرکت کند، اظهار کرد: قرار شده این مساله نیز در برنامه ششم توسعه لحاظ شود و در این راستا همه برنامه‌های ارائه شده از سوی دستگاه‌های اجرایی مختلف مورد مطالعه قرار گرفته‌ است.

به گفته ابتکار، طبق مصوبه دولت در روز چهارشنبه 20 آبان ماه دولت پذیرفت که تا سال 2030 چهار درصد کاهش گازهای گلخانه‌ای داشته باشیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که بهینه سازی مصرف آب، تغییر الگوی کشت، حفاظت از خاک، جنگل‌ها و تنوع زیستی در برنامه تغییرات آب و هوا لحاظ شده است، اظهار کرد: در این زمینه‌ها باید کشور ما فعالیت‌هایی داشته باشد و جامعه بین الملل نیز اقدامات مشارکتی ارائه دهند.

ابتکار در خاتمه با اشاره به این که برنامه تغییر آب و هوا برنامه جامعی است، گفت: تا روز شنبه یا یکشنبه و قبل از سفر رئیس جمهور به فرانسه که این کشور مسئولیت اجلاس تغییرات آب و هوا را برعهده دارد رسماً برنامه ایران را به دبیرخانه کنوانسیون تغییرات آب و هوایی ارائه خواهیم کرد.

برنامه مشارکت ملی در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در جلسه روز هیات وزیران تصویب شد.

در این برنامه، مشارکت در کاهش انتشار غیرمشروط و مشروط و موارد مربوط به سازگاری همگی منوط به رفع محدودیت‌های اقتصادی، تکنولوژیکی و مالی جاری و به ویژه تحریم‌های ناعادلانه‌ای که از چند دهه قبل علیه کشور شکل گرفته، است.

همچنین در این برنامه، جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر داوطلبانه بودن اقداماتش، برنامه مشارکت ملی خویش در بخش‌های کلان کاهش انتشار و آسیب پذیری و سازگاری را تدوین و به تصویب هیأت وزیران رساند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.