هم اکنون هفتمین سمینار مقابله با آثار جنگ در محیط زیست در سالن همایش‌های سازمان حفاظت محیط زیست برگزار می‌شود.

هفتمین همایش مقابله با آثار جنگ در محیط زیست برگزار می‌شودبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امروز (سه شنبه) هفتمین سمینار مقابله با آثار جنگ در محیط زیست کشور با حضور ظریف وزیر امور خارجه، ابتکار رئیس مرکز صلح و محیط زیست، صلاه الزواوی سفیر کشور فلسطین، مجتهد شبستری نایب رئیس مرکز ملی و محیط زیست و لیاقتی مدیر عامل صندوق ملی محیط زیست، هم اکنون در حال برگزاری است.

گفتنی است؛ در این سمینار نماینده کمیته صلیب سرخ در ایران، سفیران کشورهای سوئد،ژاپن و یمن و عباس پور رئیس دانشکده محیط زیست دانشگاه آزاد حضور دارند که تمامی افراد یاد شده در سمینار در زمان بندی‌های مختلف به سخنرانی خواهند پرداخت.

در ادامه این سمینار معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور گفت :این اجلاس از معدود اجلاس هایی است که در دنیا با عنوان مقابله با آثار جنگ برگزار می‌شود و در اهمیت این موضوع همین بس که آثار خشونت ترور بر محیط‌زیست یک موضوع حساسی است.

وی ادامه داد :هم اکنون مقابله با آثار جنگ بر طبیعت از طریق یونپ مورد توجه قرار گرفته طوری که در مجموعه یونپ، مرکز همکاری محیط زیست برای صلح دایر شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور تصریح کرد :با ورود تشکل های مردم نهاد در زمینه مقابله با آثار مخرب جنگ بر محیط‌زیست و حمایت دولت از سمن ها می توانیم حرکتی مثمر ثمر داشته باشیم.

ابتکار گفت :دولت ما از سال ها قبل نسبت به موضوع آثار جنگ بر محیط‌زیست کارهای مختلفی انجام داده که لایحه غرامتی جنگ نفت کش ها و حملات به کشتی های نفتی در خلیج فارس به کمیسیون غرامت سازمان ملل گویای صحت این موضوع است.

وی در ادامه افزود :مطالعات انجام شده برای تدوین این لایحه به وسیله سازمان حفاظت محیط‌زیست، وزارت جهاد کشاورزی و دیگر سازمان های کشوری انجام شده بود که هر چند نتیجه آن در سازمان ملل مشخص نشد ولی این مطالعات ارزشمند هنوز باقی است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور در خصوص جنگ های سواحل خلیج فارس گفت :خسارت های زیان بار جنگ در سواحل خلیج فارس، آلودگی نفتی و هوا یک عدد نجومی را به ارمغان آورد.

ابتکار با اشاره به شرایط حساس منطقه ای و آثار مخرب جنگ ها افزود: آثار جنگ های در حال حاضر منطقه ای از جمله ریزگردها است که در ایران شاهد بروز و افزایش روز افزون آن هستیم و ناشی از غرب ایران یعنی عراق و مرز ایران و اردن است.

وی در ادامه تصریح کرد :عربستان سعودی نسبت و تمامی کشورها بایستی نسبت به سرزمینشان مسئولیت پذیر باشند.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور با اشاره به قانون در حال تدوین گرد و غبار در سطح ملی گفت :دولت یازدهم به طور جدی در امر تدوین سند ملی گرد و غبار ورود پیدا کرده و ما استان به آستان در سطح کشوری در حال مطالعه و تدوین هستیم.

وی تاکید کرد :هم اکنون دیپلماسی آب می تواند در کل منطقه بسیار تاثیرگذار باشد و تعامل بین کشورهای جهان جهت بهبود محیط زیست و دیپلماسی محیط‌زیست از مهم ترین بخش هایی است می تواند در حفظ محیط‌زیست و کاهش عوارض محیط‌زیستی مثمر ثمر باشد.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار