رضا مقصودی گفت: این موضوع را قبول ندارم که مشکل اصلی سینمای ما فیلم‌نامه است برچه اساسی این حرف را می‌زنیم؟

نباید مشکل اصلی سینما را به فیلمنامه ربط دادرضا مقصودی فیلمنامه‌نویس و رئیس کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص مشکل فیلمنامه‌های سینما و تاثیر آن بر پایین آمدن آثار سینمایی گفت: اول این موضوع را قبول ندارم که مشکل اصلی سینمای ما فیلمنامه است ما بر چه اساسی می‌گوییم که مشکل ما فقط فیلمنامه است؟ معضلات سینمای ما به بخش‌های دیگر مانند کارگردانی، سرمایه‌گذار، سالن‌های نمایش و ... نیز برمی‌گردد.

وی افزود: من معتقدم بخش از مشکلات ما فیلمنامه‌ها در مرحله تولید ایجاد می‌شود زمانی که فیلمنامه در اختیار گروه تهیه قرار می‌گیرد. معضلاتی مانند کمبود امکانات و مسائل مالی باعث شده تا از سروته فیلمنامه‌ها زده شود و تغییر کنند این تغییرات زمان نمایش فیلم مشهود می‌شود و انعکاسش در فیلمنامه است و در واقع اولین ضعف‌ها به فیلمنامه ربط پیدا می‌کند پس نباید مشکلات اساسی سینما و ضعف فیلم‌ها را فقط به فیلمنامه‌ها مرتبط کرد، بسیاری از مواقع فیلم‌های تولید شده از فیلمنامه‌های خوبی برخوردارند اما با کمی دقت متوجه می‌شوید که مراحل ساخت در پایین‌آمدن کیفیت آن‌ها تاثیر مستقیم می‌گذارد.
 
مقصودی در مورد فیلمسازانی که کارگردانی و تالیف یک اثر را برعهده دارند بیان کرد: طی سال‌های اخیر تعدادی از کارگردان‌های نامی سینمای ما و آن‌هایی که صاحب عنوان هستند به سمتی کشیده شدند که یا فیلمنامه خود را به فیلمنامه‌نویس واگذار می‌کنند یا فیلمنامه‌نویسی را برای مشاوره کنار خود قرار دهند و این اتفاق خوبی است که در سینمای رخ داده منتهی باید گسترش پیدا کند تا به سروسامان برسد.
 
وی ادامه داد: بحث این نیست فیلمساز کارگردانی و تالیف را در یک اثر همزمان با هم انجام می‌دهد بحث اصلی استفاده از فیلمنامه‌نویس به عنوان شخصیتی متخصص این حرفه است کسی که می‌تواند در بالابردن کیفیت یک فیلم سینمایی به کارگردان کمک کند.

مقصودی افزود: این دیدگاه باید تغییر پیدا کند که یک فیلمساز به طور همزمان تالیف و کارگردانی یک اثر سینمایی  را انجام دهد چون تالیف و کارگردان هر دو هنری جداگانه و قواعد و قوانین خودش را دارد و اگر کارگردانان ما شناخت کافی از این حرفه داشته باشند و بتوانند آن را تحصیل کنند می‌فهمند که کارگردانی یک فعالیت هنری و خلاقانه است و حتی می‌شود از یک فیلمنامه به تعداد کارگردان‌های ما فیلم درآورد که بستگی به نگاه کارگردان دارد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار