این روزها هرگاه صحبت از حضور مربیان خارجی در ایران به میان می‌آید، همه منتظر شنیدن نام یک مربی اهل کرواسی هستند.

 به گزارش  خبرنگار حوزه فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مربیان کروات سابقه‌ای طولانی در فوتبال ملی و باشگاهی ایران دارند. البته کرواسی کشوری است که مربیان زیادی را به کشورهای مختلف جهان فرستاده است اما تفکرات تاکتیکی و البته قیمت مناسب آن‌ها به گونه‌ای است که همواره با اقبال باشگاه‌ها و حتی فدراسون فوتبال ایران همراه شده است. اکنون نگاهی به سابقه حضور برخی از این مربیان در ایران می‌اندازیم: 

- استانکوپولکه پوویچ: اولین کروات
 نخستین مرد از تبار " ویچ" ها که برای سرمربیگری پا به فوتبال ما گذاشت، استانکو پولکه پویچ بود. او در سال 1373 سرمربی تیم ملی ایران شد اما پس از گذشت پنج بازی از تیم ملی جدا شد و به پرسپولیس پیوست. استانکو در پرسپولیس برخلاف تیم ملی روزهای خوبی را سپری کرد و خاطرات شیرینی رقم زد. 2 قهرمانی پیاپی با سرخ‌های پایتخت درلیگ آزادگان شاهکار او محسوب میشد وی پس از حدود 10 سال باردیگر به ایران بازگشت و روی نیمکت سپاهان نشست اما در زمان حضور در اصفهان افتخار خاصی کسب نکرد، داماش گیلان نیز آخرین تیم ایرانی استانکو بود. پس او در سال 2010 به کشورش بازگشت و از آن‌ سال تاکنون در تیم هایدوک اشپیلت مشغول به کار است. 

-ایویچ : کوتاه اما تأثیرگذار
دیگر مربی کروات فوتبال ما " ؟ ایویچ" است. او در سال 1376 به فوتبال ایران آمد ولی او یز پس از بازی جای خود را به جلال طالبی داد. اگر چه ایویچ در فوتبال ما ماندگار نشد اما هنوز هم از او به عنوان یکی از بهترین مربیان ملی تاریخ فوتبال ایران یاد می‌شود. این مربی در تیرماه  1390 درگذشت.

-میروسلا و بلاژویچ؛ "چیرو"ی ناکام
بلاژویچ که با تیم ملی کرواسی در جام‌ جهانی 98 فرانسه به مقام سوم رسیده بود، سال 1379 به ایران آمد و در مرحله مقدماتی جام جهانی 2002 تیم ایران را هدایت کرد. بلاژ در ایران کارنامه بدی نداشت اما عدم راهیابی تیم ملی به جام جهانی به کار او در کشور ما پایان داد. بازگشت او در ایران پس از 10 سال و نشستن بر نیمکت تیم مس کرمان هم نتیجه‌ای برای این مربی کروات نداشت و این آخرین حضور بلاژویچ در ایران بود.

-برانکو ایوانکوویچ؛ آقای پرفسور 
"پرفسور" لقب تنها مربی خارجی است که در 2 دوره مختلف رهبری تیم ملی ایران را بر عهده داشته است. وی در حد فاصل سال‌های 1380 تا 85، در دو مقطع یک و سه ساله سرمربی تیم ملی ایران بود. مهم‌ترین افتخارات برانکو در ایران، کسب مقلم سوم جام ملتهای آسیا 2004 و صعود به جام جهانی 2006 است. وی از ابتدای سال جاری به ایران بازگشته و اکنون به عنوان سرمربی باشگاه پرسپولیس در حال فعالیت است.

-وینکو بکوویچ؛ احساسی و پرکار 
وینکو مربی کرواتی است که سابقه کار زیادی در ایران دارد اما به افتخارات خاصی دست پیدا نکرده است. چهار فصل حضور در فولاد، اولین سابقه بکوویچ در ایران بود. علاوه بر این سرمربیگری در پرسپولیس، پاس همدان ، پگاه گیلان و چند تیم ایرانی دیگر نیز در کارنامه وی ثبت شده است. بکوویچ همچنین در سال‌های 2006 و 2007 هدایت تیم ملی امید ایران را برعهده داشته است.

لوکابو ناچیچ؛ کماکان محبوب 
لوکا یکی از مربیان خارجی محبوب در فوتبال ما به حساب می‌آید. او علاوه بر حضور در تیم‌های استقلال اهواز، فولاد خوزستان، گسترش فولاد تبریز و مس کرمان، دوره پرافتخاری را در تیم سپاهان سپری کرد و در سال 2007 توانست با این تیم به مقام نایب قهرمانی لیگ قهرمانی آسیا برسد. او همچنین سپاهان را در 2 دوره متوالی جام حذفی به مقام قهرمانی رساند.

-زلاتکو کرانچار؛ هم افتخار هم حاشیه
کرانچار که در جام جهانی 2006 سرمربیگری تیم ملی کشورش را بر عهده داشت در سال 1388 به تیم پرسپولیس پیوست و پس از چند ماه جای خود را به علی دایی داد. او پس از 2 سال بار دیگر به ایران آمد و این بار بر روی نیمکت تیم سپاهان نشست و با این تیم موفق به کسب یک قهرمانی در لیگ برتر و جام حذفی شد. با این وجود این مربی کروات با حاشیه‌های زیاد در سال 93 از سپاهان جدا شد.

-دراگان اسکوچیچ؛ پرفراز و نشیب
آخرین مربی کرواتی که به ایران آمده، دراگان اسکوچیچ است. اسکوچیچ که با تیم بحران زده ملوان نتایج فوق‌العاده‌ای گرفت و به تیتر اصلی رسانه‌ها تبدیل شده بود، در حال حاضر در تیم فولاد خوزستان شرایط خوبی ندارد و اخیرا مذاکرات او با باشگاه سپاهان هم به بن‌بست خورده است.

-و این فهرست ادامه دارد...

این افراد همه مربیان کروات شاغل در ایران نیستند، افراد دیگری مثل ایوان متکوویچ، ملادن فرانچیچ و... هم سابقه کار در ایران را داشته‌اند. جالب اینجاست که فرانچیچ رقم زننده نخستین قهرمانی تیم فولاد خوزستان در لیگ برتر بود.



*برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار