مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند از آغاز برداشت زعفران از مزارع شهرستان مرند خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ رحیم زاده در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب افزود: شهرستان مرند به لحاظ استعدادهای بالقوه از نظر کشاورزی ، محل مناسبی برای کاشت محصول ارزشمند و استراتژیک زعفران بشمار می آید.

وی گفت: کشت زعفران در شهرستان مرند از سال 1381 با آوردن پیازهای زعفران از استان خراسان شروع شده و هر ساله به صورت تدریجی بین کشاورزان افزایش یافته است و با توجه به اینکه این محصول جزو گیاهان کم مصرف آبی بوده و از نظر اقتصادی ارز آور است، در بین کشاورزان جایگاه خاصی دارد.

رحیم زاده اضافه کرد: سطح زیر کشت در سال گذشته، 95 هکتار بوده که امسال با تهیه بذر مرغوب و مناسب از خود شهرستان، 20 هکتار افزایش کشت پیدا کرده است.

وی ادامه داد: بر اساس پیش بینی های انجام گرفته در شهرستان مرند 115 هکتار مزارع زعفران توسط 125 نفر زعفرانکار کشت و برداشت می شود که از این مقدار تخمین زده می شود 330- 300 کیلوگرم زعفران خشک برداشت شود که متوسط برداشت زعفران از هر هکتار سه الی چهار کیلوگرم می‌باشد.

رحیم زاده از زعفران کاران خواست با توجه به مناسب بودن آب و هوا، نسبت به آبیاری زود هنگام و مصرف کود های آلی و فسفاته لازم، عملکرد مزارع خود را افزایش دهند .

مدیر شهرستان ویژه مرند افزود: دو واحد بسته بندی دارای برند محلی و تجاری راه اندازی شده و همچنین چند واحد بسته بندی خانگی که به خرید و بسته بندی و فرآوری در بسته های خاصی اقدام و نسبت به فروش و صادرات آن تمهیدات لازم را انجام داده است.

وی اضافه کرد: تاکنون در این مورد نسبت به توسعه این واحدها از محل توسعه کشاورزی و سایر منابع به بهره برداران تسهیلات بانکی اعطا شده و مقرر است جهت جایگزینی این محصول نسبت به سایر محصولات پر مصرف از محل صندوق مهر امام رضا (ع) تسهیلات بانکی ارایه شود.

گفتنی است: نوع زعفران تولید شده در شهرستان از بهترین رقم تولیدی این محصول در کشور بوده و  هفت هزار نفر روزانه در مراحل مختلف جمع آوری و بسته بندی این محصول در مرند به کار مشغول می شوند.
 
انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.