مدیر کل میراث فرهنگی استان در دومین نشست تخصصی ظرفیت های گردشگری تخت فولاد عنوان کرد مجموعه تخت فولاد گنجینه ارزشمندی از فرهنگ و تمدن ایران اسلامی است لکن هنوز آنطور که انتظار می رود شناخته شده نیست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  ازاصفهان؛ اله یاری در دومین نشست تخصصی شناخت ظرفیت های گردشگری تخت فولاد با اعلام این مطلب افزود: مجموعه فرهنگی و تاریخی تخت فولاد، آرامستانی است که مزار هزاران نفر از تحول سازان و نخبگان فلات مرکزی ایران را در بیش از یکهزار سال در خود جای داده است. اگر امروز همگان معتقدند اصفهان نقش مهمی در توسعه فرهنگی و اجتماعی ایران ایفا نموده است، به واسطه فرهیختگان این پهنه فرهنگی بوده که هم اینک دراین آرامستان به آرامش ابدی دست یافته اند.

وی افزود: امروز مجموعه تخت فولاد با وجود قبور متعدد علما و دانشمندان و نخبگان این سرزمین و همچنین وجود تعداد زیادی بقاع مذهبی و تاریخی که هرکدام دارای ارزشهای دینی، فرهنگی و حتی معماری هستند نقش مهمی در توسعه فرهنگ و تمدن ایران اسلامی و همچنین توسعه صنعت گردشگری می تواند ایفا نماید.اله یاری در ادامه سخنانش خاطر نشان کرد: امروز متأسفانه خلاء جدی در تاریخنگاری ایران وجود دارد وآن عدم پرداختن به شخصیت های تاریخی این سرزمین است.

اله یاری ادامه داد: امروز ما در اکثر کشورهای پیشرفته جهان شاهدیم که بسیاری از بخش های تاریخی آنها چهره ای جهانی یافته اند و این نکته نقش مهمی در توسعه فرهنگی و حتی گردشگری آنان ایفا نموده، لکن در حالی که تاریخ ایران به ویژه در دوران اسلامی مملو از شخصیت های بزرگ و تأثیر گذار است، با کمال تأسف بسیاری از آنها حتی برای مردم ایران هم شناخته شده نیستند، با این وصف مجموعه فرهنگی و تاریخی تخت فولاد که بیش از 2000 نفر از فرهیختگان این سرزمین را در بیش از یک هزارسال در خود جای داده جایگاه ویژه ای درتوسعه فرهنگی ایران و اصفهان می تواند ایفا نماید.

شایان ذکر است مجموعه عظیم فرهنگی و تاریخی تخت فولاد با مساحتی در حدود 75 هکتار مدفن هزاران نفر از رجال و مشاهیر ایران در دوران اسلامی است. همچنین در این مجموعه تاریخی بیش از 50 بقعه تاریخی وجود دارد که هرکدام از نظر مذهبی و همچنین معماری و تزئینات وابسته آن واجد ارزش تاریخی می باشند. گفتنی است از سال 1355 خورشیدی با شهادت آیت اله شمس آبادی و دفن وی در بخش جنوب شرقی تخت فولاد، گلستان شهدای اصفهان در این بخش شکل گرفت، لذا از آن تاریخ به بعد شهدای ایام انقلاب و به ویژه دوران دفاع مقدس در این بخش از تخت فولاد به خاک سپرده شده اند

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا  کلیک کنید.

انتهای پیام/ت
 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.