امیر توده روستا، کارگردان فیلم کوتاه معتقد است؛ تخصصی برای ساخت فیلم کوتاه وجود دارد که همه واجد آن نیستند، ضمن اینکه بسیاری از تغییرات در سینمای حرفه‌ای از طریق درگاه فیلم کوتاه رخ‌داده است.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ستاد خبری سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران؛ وی در این باره گفت: ورود تکنولوژی‌های جدید به سینمای حرفه‌ای، ورود مونتاژ غیرخطی دیجیتالی، استفاده از هندی‌کم در فیلم‌های سینمایی، حتی در بحث محتوایی استفاده از روایت‌های غیرخطی جزو رخدادهایی است که از فیلم کوتاه به سینمای حرفه‌ای وارد شده‌اند.

او به ویژگی منحصرکننده فیلم کوتاه که کلیشه‌ای‌ترین خصوصیت آن نیز هست اشاره‌کرده و اظهار داشت: اولین ویژگی مدت‌زمان کوتاه فیلم است. یک فیلم کوتاه خوب منطبق بر یک زمان‌بندی صحیح است. کم نداریم فیلم‌هایی که غالباً از فضاها و ایده‌هایی استفاده می‌کنند که در فیلم‌های بلند کلاسیک برای عامه مردم کاربرد ندارند. اگر از قصه فیلم‌های بلند نیز در فیلم خود استفاده کنیم، اثر به سمت فیلم‌های تجربه‌گرا می‌رود.

کارگردان فیلم کوتاه «عکاس‌باشی» با بیان اینکه فیلم کوتاه منحصربه‌فرد است، ادامه داد: افراد زیادی را می‌شناسم که با دو فیلم کوتاه معمولی مسیر فیلم‌سازی‌شان را هموار کرده‌اند که غالباً هم از سر اجبار برای گرفتن پروانه فیلم بلند سینمایی بوده است. برعکس آن را هم داریم؛ فیلم‌سازهایی که فیلم‌های کوتاه خوبی ساخته‌اند اما مسیر ساخت فیلم بلندشان هموار نمی‌شود. بیشتر برمی‌گردد به اینکه به لحاظ ذهنی افرادِ دسته دوم بیشتر فیلمِ کوتاه ساز هستند. این به معنی خوبی یا بدی فیلم‌ساز نیست بلکه منظورم این است که تخصصی برای ساخت فیلم کوتاه وجود دارد که همه واجد آن نیستند.»

توده روستا تاکنون فیلم‌های زیادی را جلوی دوربین برده که از آن میان می‌توان به فیلم‌هایی همچون «سلام آقای ایول»، «دزد شکلاتی»، «تلألؤ»، «شیوا و سیاه سفید»، «یه روز قشنگ برفی» (کارگردانی مشترک با ماهایا پطروسیان)، «صلح و جنگ» و فیلم بلند «پات» اشاره کرد. توده روستا بعد از 7 سال، با فیلم کوتاه «جای منو توی اتاق بنداز» در سی و دومین جشنواره فیلم کوتاه تهران شرکت کرده است.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار