رئیس سازمان نظام پزشکی گفت‌: انگیزه متخصصین اطفال به دلیل عدم رشد تعرفه‌های ویزیت کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دکتر علیرضا زالی رئیس نظام پزشکی ایران در یازدهمین همایش سالانه انجمن عفونی اطفال در جمع خبرنگاران گفت: مصوبه‌هایی را در خصوص تعرفه ویزیت پزشکان متخصص با مشارکت وزارت بهداشت و وزارت دفاع تنظیم کرده‌ایم و طبق این مصوبه برای پزشکان متخصص که مبنای درآمدشان ویزیت مطب می‌باشد تعرفه ترجیحی مشخص گردید به این صورت که به متخصصین کودکان، عفونی، داخلی و متخصصین روانپزشکی تعرفه بالاتری نسبت به سایر گروه‌ها اختصاص داده شد و برای پزشکان عمومی که در وهله اول ارائه خدمات هستند تعرفه مناسب‌تری در نظر گرفتیم. 

وی افزود: متاسفانه علی‌رغم اینکه این روش شناسی برای اولین بار در کشور در سبک و سیاق تعرفه گذاری رخ داد پس از اینکه در هیئت وزیران مطرح گردید لغو شد و همه ویزیت‌ها مجددا کاهش یافته که موجب اعتراض پزشکان بود. 

وی عنوان کرد: در گروه کودکان به دلیل دشوار بودن مراحل درمان و همچنین نوشتن نسخه برای کودکان و همچنین بی‌قراری والدین شرایطی ایجاد می‌شود که کار متخصصین کودک را دشوارتر می‌کند به همین دلیل نیازمند تعرفه مناسب برای پزشکان عمومی و اطفال هستیم. 

دکتر زالی تاکید کرد: برای رسیدن به عدالت در تعرفه در ویزیت پزشکان در سال آینده تدابیری را اندیشده‌ایم که امیدواریم در سال آینده این تعرفه‌ها بالا برود. 

وی افزود: متاسفانه در سالهای اخیر به دلیل پایین بودن ویزیت و سختی‌های کار و دشواری‌های معالجه در کودکان تعداد متخصصینی که به این سمت می‌آیند کاهش یافته است و این موجب نگرانی است و ما باید از ابزارها و برنامه‌های مناسب استفاده کنیم تا رغبت ورود متخصصان به رشته‌هایی مثل کودکان و داخلی که پایه و اساس طب ایران را تشکیل می‌دهند افزایش یابد. 

مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک در کشور 
دکتر زالی ضمن ابراز نگرانی از مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک در ایران عنوان کرد: این دارو بیش از حد طبیعی در کشور ما استفاده می‌شود که این مصرف غیر متعارف نگران کننده است به خصوص مصرف بیش از حد کورتون و داروهای استروئیدی و کاهش روشهای تجربی در درمان.

وی افزود: مصرف آنتی بیوتیک یک مسئله جهانی است و استفاده بی‌رویه از آن امری بسیار جدی است بویژه آنتی بیوتیک‌های جدیدی که آخرین ابزار مقابله با بیماری های عفونی هستند. 

وی عنوان کرد: بسیاری از عفونت‌های کودکان ویروسی است که در سنین زیر یک سال نیاز چندانی به آنتی بیوتیک ندارد و به همین دلیل والدین باید توجه داشته باشند که مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک عوارض جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت.

دکتر زالی همچنین در خصوص عفونت‌های دستگاه تنفسی عنوان کرد: این بیماری در فصول سرد به ویژه فصل پائیز رخ می‌دهد که منشاء ویروسی دارد که هم در کودکان و هم در افراد بالغ نیاز به درمان آنتی بیوتیکی دارد و استفاده مناسب از آنتی بیوتیک باعث بالا رفتن سیستم دفاعی بدن و درمان این بیماری می‌شود. 

وی در پایان تاکید کرد: باید توجه داشته باشیم که استفاده نامناسب، خودسرانه و بیش از حد متعادل زیان های جدی را به دنبال دارد و روند درمان را با مشکل مواجه خواهد ساخت.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار