یکی از پرطرفدارترین محصولات آرایشی بهداشتی اثری بالقوه مخرب بر اکوسیستم دریا می‌گذارد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ براساس جدیدترین تحقیقات صورت گرفته استفاده انسان‌ها از کرم‌های ضدآفتاب باعث آسیب شدید محیط زیست و به ویژه مرگ مرجان‌ها و صخره‌‌های مرجانی می‌شود.

گفتنی است، تحقیقات نشان داده است که مواد شیمیایی موجود در کرم‌های ضدآفتاب که سبب سفید شدن آنها می‌شوند نوعی تهدید زیست محیطی برای زندگی آبزیان دریایی و حتی پوشش دریایی اعماق آب‌ها هستند.

وقتی کرم‌های ضدآفتاب بلای جان ماهی‌ها می‌شوند + تصاویر

کارشناسان وجود مرجان‌‌های آبی را برای حفظ اکوسیستم محیط دریا، تغذیه ماهی‌ها و جلوگیری از بروز طوفان‌ها بسیار ضروری معرفی کرده‌اند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند، مصرف ضدآفتاب‌ها سبب آسیب دیدن DNA و برهم خوردن توانایی تولید مثل مرجان‌ها و کاهش شدید پوشش گیاهی آن‌ها شده است.

کارشناسان این نتایج را با بررسی ماده شیمیایی بنز و فنون 3 در بیش از 3 هزار و 500 نوع مختلف کرم ضدآفتاب از سراسر جهان و مقایسه اثرات آن بر اکوسیستم دریا بدست آورده‌اند.

کارشناسان آلودگی دریا و مرگ مرجان‌های آبی را در اثر ورود مواد شیمیایی به فاضلاب و حتی در اثر شنای شناگران و غواصان به آب امکان‌پذیر معرفی کرده‌اند.

بویژه توصیه‌های پزشکان به تجدید هر 2 ساعت یکبار کرم ضدآفتاب سبب ورود مقدار قابل توجهی از مواد شیمیایی در اثر تعریق و یا شستشو به محیط زیست می‌شود.

کارشناسان آلودگی اکسید بنزن را در صخره‌های دریایی حتی تا 20 مایلی از خط ساحلی دریاها شناسایی کرده‌اند.

وقتی کرم‌های ضدآفتاب بلای جان ماهی‌ها می‌شوند + تصاویر

نتایج این پژوهش در مجله آلودگی محیط زیست و سم‌شناسی منتشر شده است.

کارشناسان حال در نظر دارند ترکیبات نوینی در کرم‌های ضدآفتاب جایگزین شود که محیط زیست را کمتر آلوده کند.

کارشناسان بویژه مرجان‌‌هایی که در دمای پایین زندگی می‌کنند را در بیشترین میزان آسیب‌پذیری از مواد شیمیایی ناشی از کرم‌های ضدآفتاب و سایر محصولات آرایشی بهداشتی قرار داده‌اند.

کارشناسان اعتقاد دارند مسمومیت جانداران و گیاهان دریایی با این محصولات در نهایت باعث ورود مواد سمی به چرخه غذایی انسان‌ها خواهد شد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.