متاسفانه بسیاری از خانواده‌ها به علت هزینه‌ بالای آزمایشهای ژنتیکی به این مراکز مراجعه نمی‌کنند در صورتی که سازمان بهزیستی با بررسی بضاعت مالی این افراد آنها را در این راستا حمایت می‌کند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر مینو رفیعی معاون پیشگیری از معلولیت‌های کشور ،‌بهزیستی در اختتامیه سمینار کشوری مشاوره ژنتیکی و پیشگیری از معلولیت‌ها گفت: ما از سال 74 تلاشهای بسیاری برای توسعه مشاوره‌های ژنتیکی انجام دادیم که خوشبختانه تا الان 31 مرکز دولتی و 29 مرکز غیر دولتی در کل کشور مشغول به کار هستند. 

وی افزود: با توجه به اینکه روز به روز علم ژنتیک در حال پیشرفت است ما با برگزاری این سمینار با همکاری جهاد دانشگاهی خواستار آن بودیم تا سطح دانش پزشکان در آخرین یافته‌های علم ژنتیکی را افزایش دهیم. 

رفیعی بیان کرد: در واقع سازمان بهزیستی در تلاش است که با برگزاری این سمینار‌ها و ایجاد مشاوره ژنتیکی سطح سواد اطلاعات مردم را در خصوص بیماری های ژنتیکی افزایش دهد و خدمات مشاور ژنتیک را با کیفیت هر چه بیشتر ارائه دهد.

این معاون پیشگیری از معلولیت‌های بهزیستی، اخطار کرد: متاسفانه بسیاری از خانواده‌ها به علت هزینه‌های بالای آزمایش های ژنتیکی به این مراکز مراجعه نمی‌کنند بنابراین ما با بررسی بضاعت مالی این افراد در جامعه حمایت مالی به منظور هزینه‌های بالای ژنتیکی داریم. 

وی گفت: افرادی که بچه معلول دارند،‌خودشان معلول به صورت مادرزادی هستند، بچه مرده به دنیا آوردند، سقط مکرر داشتند و ازدواج‌های فامیلی حتما باید به مراکز مشاور ژنتیکی مراجعه کنند.

رفیعی با اشاره به خدماتی که برای افراد در شهرستان ها گذاشته‌اند خاطر نشان کرد: خیلی از شهرستان‌ها مشاور ژنتیکی ندارند بنابراین ما امسال در 31 استان مشاور ژنتیکی را برگزار می کنیم. به صورتی که تمام کسانی که بیش از ازدواج به این مراکز مراجعه می‌کنند تیم‌هایی در قالب خدمت به مردم هستند تا افرادی که احتیاج به مشاوره ژنتیکی دارند را به این مراکز انتقال دهند تا در صورت دور بودن مسیر بسته به تعداد بیمار تیم ژنتیکی در یک روز مقرر شده به آن شهرستان برای بررسی بیایند. 

انتهای پیام/ 
برچسب ها: هزینه ، آزمایش ، ژنتیک ، درمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار