وزیر بهداشت گفت: با وجود این که ده ماه از وعده بیمه‌ها مبنی بر تحت پوشش قرار دادن هتلینگ و بستری بیماران پیوند کبد می‌گذرد،‌ اما هنوز به وعده خود عمل نکرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز در افتتاح بخش جدید کبد بیمارستان امام خمینی در خصوص وعده بیمه‌ها برای پوشش خدمات بستری و هتلینگ بیماران پیوند کبد گفت: متأسفانه هنوز با گذشت 10 ماه از وعده بیمه‌ها برای تحت پوشش قرار دادن خدمات هتلینگ و بستری بیماران کبدی،‌ این وعده هنوز عملی نشده است.

وی در خصوص داروی بیماران پیوند کبد عنوان کرد: دارو مشکل مشترک این قبیل بیماری‌ها که بسیار پرهزینه هستند، است. عمل پیوند کبد در خارج از کشور به بیش از 400 الی 500 هزار دلار هزینه نیاز دارد که در کشور ما با هزینه اندک  توسط دولت تأمین می‌شود. برای خدمات هتلینگ لازم است بیمه‌ها کمک کنند زیرا در برخی موارد افرادی که بیمار هستند نان آور خانواده محسوب می‌شوند و بیمه‌های آن‌ها باعث معلولیت اجتماعی خانواده می‌شود.

قاضی‌زاده هاشمی عنوان کرد: یکی از بیمارستان‌های ایران برترین رتبه را دارد اما مشکل اصلی ما در دسترسی بیماران است، متاسفانه پیوند کبد در همه مراکز استان‌ها انجام نمی‌شود. در حال حاضر نیروی متخصص در حال آموزش دیدن هستند ما باید مراکز را تجهیز کنیم تا بیماران برای درمان نیاز به مراجعه به مراکز درمانی مختلف نداشته باشند.

وزیر بهداشت در خصوص کمبود دارو برای بیماران پیوند کبد اظهار کرد: در گذشته دارویی در ایران تولید می‌شد که خط تولید آن دچار مشکل شد، به همین دلیل این دارو را وارد می‌کنیم اما چون مشابه داخلی آن موجود است، نمی‌توان واردات را افزایش داد.

وی در خصوص مشکلات تجمیع بیمه‌ها اذعان کرد: تصمیم‌گیری در این خصوص نباید بر پایه احساسات باشد بلکه باید علمی و عقلانی تصمیمات گرفته شود. امیدواریم این موضوع از جنبه احساسی خود بیاید و همه به قانون تمکین کنند، البته بخشی از مشکلات نیز به دلیل اطلاع‌رسانی نادرست است.

قاضی‌زاده هاشمی اضافه کرد: حق بیمه‌ای که سال‌هاست مردم پرداخت می‌کنند باید تحت نظارت قرار گیرد. تجمیع بیمه‌ها چیزی غیر از این نیست. در صورت اجرایی شدن این طرح، تمام بیمارستان‌ها بیش از گذشته می‌توانند خدمت‌رسانی کنند. هر دستگاهی که تأمین اجتماعی بخواهد ما در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم. تجمیع بیمه‌ها در اکثر کشورها صورت گرفته و ما باید از نظر علمی و تحقیقاتی از آن‌ها پیروی کنیم.

وزیر بهداشت در خصوص جنجالی که در افزایش قیمت دارو اتفاق افتاده است،‌ بیان کرد: من این موضوع را تأیید نمی‌کنم ما اجازه نداده‌ایم قیمت داروها افزایش پیدا کند. در صورت مشاهده، به ما گزارش دهید تا بررسی کنیم.

وی ادامه داد: با برداشته شدن تحریم و با قطع وابستگی در حوزه تجهیزات و دارو کاهش قیمت خواهیم داشت. دلالانی که وارد این حوزه شدند را باید حذف کنیم، هرچند که این کاری دشوار است. ما در حوزه دارویی تنها 4 الی 5 درصد داروی مورد نیاز خود را وارد می‌کنیم البته این میزان دارو حدود 40 درصد از هزینه بازار کلی دارو را شامل می‌شود و برای انتقال دانش و تکنولوژی باید سرمایه‌گذاری شود. اگر شرایط آرام باشد و سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در این زمینه تشویق شوند شاهد کاهش قیمت در حوزه دارو خواهیم بود.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار