شرکت‌های صادرکننده برنج برای بازگشت به بازار پر رونق ایران با یکدیگر رقابت می‌کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بیزینس استاندارد؛ به دنبال افزایش بی‌رویه واردات برنج هندی به ایران در سال‌های اخیر، دولت مرکزی ایران برای مدت نامشخصی واردات برنج باسماتی هند را به این کشور ممنوع اعلام کرد. ایران خریدار یک سوم از مجموع صادرات برنج باسماتی هند بود و قانون ممنوعیت واردات این نوع برنج برای شرکت‌های هندی بسیار زیانبار بود.
 
چندی پیش قانون ممنوعیت واردات برنج هندی به ایران لغو شد و صادرکنندگان هند سراسیمه راه بازگشت به بازار ایران را در پیش گرفتند. در این میان سهام شرکت غذایی "کوه نور" هند به لطف حضور مجدد در بازار مواد غذایی ایران 17.75 درصد افزایش یافت. دیگر صادرکنندگان برنج هندی نیز با رشد شاخص سهام مواجه بودند و هرکدام برای فعالیت بیشتر در بازار ایران با دیگری رقابت می‌کند.
 
"گورنام آرورا،" مدیر شرکت صادرکننده مواد غذایی کوه نور، در این باره گفت: اینکه توانستیم بار دیگر به بازار ایران بازگردیم برای همه ما خبر مهم و مسرت‌بخشی بود. ایران بزرگترین واردکننده برنج معطر در جهان است و ازسر گیری صادرات برنج به این کشور برای ما رونق تجاری به همراه خواهد داشت.
 
مجموع حجم صادرات برنج باسماتی هند به ایران در سال 2014-2015 به 940 هزار تن کاهش یافت، حال آنکه آمار سال قبل از آن صادران 1.44 میلیارد تنی برنج به ایران را نشان می‌داد. رویگردانی ایران از خرید برنج هندی بیشتر به روابط سیاسی دو کشور مربوط می‌شد. ایران سال گذشته ترجیح داد برنج باسماتی مورد نیاز خود را از پاکستان خریداری کند.
 
گزارش‌ها نشان می‌دهد ایران با فصل خشکسالی بی‌سابقه‌ای در زمان کاشت و برداشت برنج داخلی مواجه شد و همین موضوع از حجم تولیدات برنج داخلی این کشور کاست. ادامه یافتن این  خشکسالی می‌تواند ایران را به سمت واردات بیشتر برنج سوق دهد.


انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار