نمایش «در پروازهای خروجی بود که گم شد، ریحانه» واکاوی شک و تردیدهای مهاجران در ایران اجرا می‌شود.

مهدی مشهور کارگردان تئاتر در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص روند شکل‌گیری نمایش «در پروازهای خروجی بود که گم شد، ریحانه» گفت: نزدیک به دو سال پیش تحقیقاتی در مورد موضوع مهاجرت شکل گرفت و با افراد مختلفی که هر یک به نحوی درگیر این مسئله بودند، گفتگو کردیم و نقطه اشتراک تمام آن‌ها شک و تردیدی بود که در لحظات آخر گریبان گیرشان شده بود و ما این مسئله را دستمایه‌ای برای نمایشنامه خود قرار دادیم.

وی در خصوص داستان این اثر نمایش اظهار داشت: دو دختر هر دو به نام‌های ریحانه، درگیر مسئله مهاجرت هستند. یکی از تهران به لندن و دیگری از لندن به تهران و در شیوه اجرا مخاطب هر یک از این دو را شخصیتی مستقل و جدا از هم می‌بیند. اما در برخی از لحظات با استفاده از قراردادهایی تلاقی میان دو شخصیت را مخاطبان شاهد هستند.

مشهور در خصوص شیوه اجرایی بیان کرد: سعی شده در طراحی بازی بازیگران، به سمت تئاتر مستند حرکت کنیم تا کنش‌ها و واکنش‌های شخصیت واقعی‌تر به نظر برسد. البته در این زمینه از تجربه زیستی خود بازیگران نیز استفاده کردیم. همچنین برای قرابت مخاطبان با اتمسفری که بازیگران را در خود جای داده از قراردادها و نشانه‌هایی خاص بهره گرفته‌ایم.

وی ادامه داد: ما از طریق نشانه‌ها در مورد آنچه که می‌خواهیم بگوییم مخاطب خود را آگاه می‌کنیم و برعکس بسیاری از نمایش‌هایی که دکورهای عظیم دارند، صحنه‌ نمایش‌ ما از همه چیز خالی است و ما نشانه‌سازی کرده‌ایم و از طریق آن مثل بهره‌گیری از اشیا، صدا و نویز مفهوم را به مخاطب منتقل می‌کنیم.

مهدی مشهور تصریح کرد: ما اوایل امسال این نمایش را در کشور آلمان با نام «در» اجرا کردیم و قصد داریم اواخر سال 2016 آن را در نیویورک به روی صحنه ببریم و سعی می‌کنیم در هر دور از اجراها تغییراتی را نه در مفهوم بلکه در شکل و شمایل اثر لحاظ کنیم.

گفتنی است؛ نمایش «در پروازهای خروجی بود که گم شد، ریحانه» از 17 آبان تا 17 آذر در سالن ارغنون به روی صحنه می‌رود.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار