مدیرکل هواشناسی استان اصفهان گفت: دمای هوا در زمستان امسال نسبت به سال گذشته بین یک تا 1.5 درجه افزایش می یابد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از اصفهان، مجيد بیجندی در نشست خبری همایش ملی مصرف بهینه آب در صنعت، چالش‌ها و راهکارها، گفت: بارشی تامین کننده منابع آب های زیرزمینی است که در زمان و به مقدار مشخصی باشد.

وی تغییر اقلیم را دلیل عمده خشکسالی های اخیر استان عنوان کرد و افزود: با توجه به این خشکسالی ها، روان آبهایی که با بارش ها ایجاد می شود بدهی انباشته زمین را جبران نمی کند.

به گفته مدیرکل هواشناسی استان اصفهان، ساده انگاری است با بارش های اخیر بدهی های انباشته ما به زمین جبران شود و خشکی زاینده رود حاکی از این ادعاست.

وی با تاکید بر اینکه خوشبختانه آب به دغدغه ای ملی تبدیل شده است، اظهار داشت: امیدواریم فرهنگ استفاده قنات در راستای کاهش مصرف آب در کشور ادامه یابد.

بیجندی با ابراز امیدواری نسبت به تداوم بارش ها در کشور و استان، بیان داشت:  با بررسی آماری ایستگاه های هواشناسی استان، میانگین وزنی بارش های سال آبی جاری از اول مهر 94 تا 10 آبان ماه، برابر 20 میلیمتر بوده است که نسبت به میانگین بلندمدت 30 درصد و نسبت به سال گذشته 14 درصد افزایش داشته است.

وی بیشترین بارش‌ها را مربوط به غرب استان دانست و گفت: شهرستان‌های خور و بیابانک در شرق و کاشان و آران و بیدگل رکوردداران بارندگی در استان اصفهان بوده اند.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان همچنین افزود: بارش شهرستان های بالادست در حالت طبیعی و نرمال است.

وی افزود: از سال گذشته تا به امروز بارش های استان بیشتر به صورت باران بوده و بارش برف نداشتیم که این بارندگی ها بدهی های کم آبی را جبران نمی کند.

بیجندی تاکید کرد: بر اساس شاخص SPI استان اصفهان خشکسالی خفیف دارد.


وی در ادامه در خصوص پدیده ال نینو، بیان داشت: جو زمین و آب و هوای کره زمین سیستم یکپارچه بوده و متأثر از وزش‌ بادهای جوی و تغییرات دمایی اقیانوس‌ها است.

به اعتقاد مدیرکل هواشناسی استان اصفهان، پدیده ال نینو در اقیانوس آرام اتفاق می افتد و اثرات آن به طور مستقیم بر زمین و غیرمستقیم بر ایران اتفاق می افتد.

وی گفت: مطابق پیش بینی های صورت گرفته شرایط زمستان امسال اصفهان نسبت به سال گذشته نرمال خواهد بود و حتی یک تا 1.5 درجه افزایش دما خواهیم داشت.

بیجندی افزود: در فصل پاییز بارش‌هایی وجود خواهد داشت اما با حرکت به سمت دی و بهمن ماه بارش‌ها کاهش می‌یابد. 


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ب
  


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.