مدیر‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام از برگزاری همایش منطقه‌ غرب کشور به منظور گرامیداشت یاد و خاطره محمد‌کریم‌خان کرد، شاعر و ادیب وارسته آبدانانی در این شهرستان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام؛ محمدعلی نیاکان با اشاره به ضرورت ارج نهادن به مقام شاعران و ادیبان این استان گفت: به منظور گرامیداشت یاد و خاطره "محمد رحیم خان کرد" از مفاخر ارزشمند کرد فیلی، همایش منطقه‌ای با محور استان‌های غربی طی اسفند‌ماه سال جاری در شهرستان آبدانان برگزار می‌شود. 

وی در نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان آبدانان با اشاره به اخذ مجوز برگزاری این همایش منطقه‌ای از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: به منظور پاسداشت و زنده نگه داشتن یاد و خاطره مفاخر این دیار، همایشی به منظور آشنایی مردم با آثار ارزشمند این ادیب و شاعر توانای شهرستان آبدانان در اسفندماه سال جاری با حضور استان‌های همجوار در این شهرستان برگزار می‌شود. 

نیاکان افزود: محمد رحیم خان کرد آبدانانی یکی از شاعران توانمند، ادیب و عارفی گرانقدر بوده که در دوره زندیه به عنوان نماینده مردم این منطقه نقش بسزایی در دفاع از حقوق مردم داشته است. 

وی خاطر نشان کرد: متأسفانه در استان ایلام نسبت دیگر استان‌های کشور، به مشاهیر و مفاخر توجه نشده که با برگزاری چنین همایش‌هایی می توان تاریخ گذشته این دیار را به مردم منطقه و کشور شناساند. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام با بیان اینکه برگزاری چنین همایش‌هایی در استان ایلام نیازمند حمایت همه جانبه مسئولان است، تصریح کرد: در نشست‌های تخصصی که با حضور کارشناسان و مجریان این همایش خواهیم گرفت در خصوص نحوه برگزاری این همایش بحث و تبادل نظر می شود.

محمد دامیار کارشناس مردم شناسی گفت: در دوره زندیه و در حدود ۳۰۰ سال پیش، صفحه قلم علیخانی شامل طایفه‌های تشمال، ناصرعالی، زرگوش، ماسپی، کایدخورده و کولیوند منطقه آبدانان بوده که علیخان یکی از والیان پشت‌کوه بوده و شاعر توانمند و ادیب فرهیخته "محمدرحیم‌خان‌کرد آبدانانی" به عنوان نماینده مردم این منطقه در آن دوران می زیسته و یکی از شاعران معروف این منطقه به شمار رفته است که هم اکنون در برخی مدارس کرد فیلی کشور عراق، اشعار و آثار وی تدریس می شود. 

شهرستان آبدانان در فاصله ۱۶۰ کیلومتری از مرکز استان ایلام قرار داشته و دارای ۵۰ هزار نفر جمعیت است.

انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.