علامه جعفری با توجه به سادگی و همه‌پسندی که از ویژگی‌های شخصیتی‌اش بوده، در پنج‌قاره بی‌نظیر است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حاضر در محل برگزاری برنامه «از دریا به دریا» و رونمایی از کتاب «چهار شاعر» که امروز در فرهنگسرای فردوس برگزار شد، محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: شاید اغراق نباشد که بگویم تا حالا در حد و اندازه استاد علامه جعفری در سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران نداشته‌ایم.

وی افزود: استاد علامه جعفری ویژگی‌های زیادی داشت و وی از فیلسوفان بزرگی است که بی‌نظیر یا کم‌نظیر بوده و زندگی ساده‌ای داشته است تا جایی که شهید مطهری می‌گوید ما حرف به مردم تحویل می‌دهیم و علامه جعفری روح به مردم تحویل می‌دهد.

رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران اظهار داشت: دکتر شریعتی به علامه جعفری گفته است که شما مجازید همه آثار من را خوانده و اشتباهات آن را تصحیح کنید تا جلد بعدی این آثار با تصحیح شما منتشر شود.

صلاحی ادامه داد: علامه جعفری با آنکه فلسفی حرف می‌زد، همه‌پسند بود و با جمیع ویژگی‌های سادگی و همه‌پسندی در پنج‌قاره نمونه‌ای بی‌نظیر است.

وی تصریح کرد: ما باید در آثار علامه جعفری تتبع کنیم و ظلم بزرگی در حق اوست که به سراغ آثارش نرویم و از آنجا که گاهی خودمان کار خودمان را ضایع می‌کنیم، بهتر است که برای ضایع نشدن مطالعه آثار علامه جعفری خوب در این آثار تتبع کنیم.

وی خاطرنشان کرد: این افتخاری برای ماست که بتوانیم علامه جعفری را به جوانان خودمان و همه جهانیان معرفی کنیم.

همچنین پورمند مدیر فرهنگی و هنری منطقه پنج و رئیس فرهنگسرای فردوس، در بخش دیگری از برنامه «از دریا به دریا» گفت: امیدوارم که برنامه‌هایی که در حوزه بزرگداشت‌هایی همچون بزرگداشت علامه جعفری پیش‌بینی شده پربار شود.

وی ادامه داد: در سال 1378 منزل علامه جعفری به عنوان کتابخانه این علامه بزرگوار بازگشایی شد و تلاش کردیم که کتاب‌های موجود در آن را در تمامی کتابخانه‌های سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران داشته باشیم.

وی در ادامه به نگرانی فرزند علامه جعفری از تخریب دست‌نوشته‌ها و وسایل شخصی این فیلسوف کشورمان اشاره کرده و گفت: این نگرانی‌ها ما را به فکر ایجاد سازمان حفظ و نگهداری آثار علامه جعفری انداخت و همه ما می‌دانیم که ترویج فرهنگ و اندیشه بزرگان از وظایف نهاد‌های فرهنگی و هنری است.

پورمند خاطرنشان کرد: امیدواریم که برنامه‌هایی چون برنامه بزرگداشت علامه جعفری پربار باشد.

همچنین علیرضا جعفری فرزند علامه جعفری در بخش دیگری از مراسم بزرگداشت این فیلسوف گفت: کتاب «چهار شاعر» ماحصل کار دوستان در یک ساله گذشته بوده و مجموعه آثار ششم علامه به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: در این کتاب درباره چهار نفر از ادبای کشورمان یعنی خیام،‌ سعدی، عطار و حافظ مطالبی نوشته شده و نشان می‌دهد که این مطالب جایگاه ویژه‌ای در منظومه فکری علامه جعفری داشته‌اند. 

فرزند علامه جعفری اظهار داشت: در بخشی از کتاب «چهار شاعر» قسمتی با عنوان خلوت انس آمده که این قسمت از نوشته‌های علامه جعفری پیش از این منتشر نشده بود.

جعفری افزود: علامه جعفری همچون سایر بزرگان به شعر علاقه وافری داشته و نظر او درباره شعر این است که رسالت شعر از بین بردن واقعیات نیست بلکه به فعلیت‌ انداختن و باز کردن استعداد نهفته آدمی است تا بتواند ما را با ابعاد پنهان هستی آشنا کند.

وی ادامه داد: در اثر مولوی، علامه جعفری در داستان زلیخا و حضرت یوسف، نتیجه‌گیری قشنگی شده و آن هم این است که: گرچه رخنه نیست در عالم پدید/ خیره یوسف‌وار باید دوید

همچنین نصری شاگرد علامه جعفری و یکی از تدوین‌کننده‌های کتاب «چهار شاعر» در بخش دیگری از مراسم «از دریا به دریا» گفت: علامه جعفری از جمله فیلسوفان و متفکرانی است که در حوزه‌ها و دانشگاه‌های ما توجه چندانی به او نشده اما در سال‌های اخیر به واسطه نگارش چند رساله شاهد روی آوری دانشگاه‌ها به شخصیت‌ وی بوده‌ایم.

وی ادامه داد: امروزه دانشجویانی سراغ ما می‌آیند که هر چند دانشجوی خود من نیستند اما علاقه خاصی به نگارش رساله‌هایی در خصوص شخصیت علامه جعفری دارند.

این شاگرد علامه جعفری اظهار داشت: امروزه اگرچه سخصیت‌هایی چون شهید مطهری تا حدودی در جامعه  ما شناخته شده هستند اما هنوز هم به آن اندازه‌ای که غربی‌ها در مورد متفکران خود شناخت دارند، در مورد متفکران‌مان شناخت نداریم.

نصری گفت: علامه جعفری همیشه به طرح مسائل جدید و نو می‌پرداخت و با وجود وی عرصه‌های نویی در تاریخ تفکر معاصر گشوده‌ایم.

وی ادامه داد: آرای علامه جعفری به اندازه‌ای زیاد است که با طرح گوشه‌ای از این آرا بیشتر به افکار و اندیشه وی پی خواهیم برد.

شاگرد علامه جعفری گفت: ما در رساله‌ای که در آینده منتشر می‌شود، آرای علامه جعفری را با آرای فیلسوفان صدرایی و فیلسوفان تحلیلی مقایسه کرده‌ایم و در آن نشان داده‌ایم که علامه به چه اندازه ابداعات و نوآوری داشته است.

نصری افزود: از مباحث مطرح توسط علامه جعفری می‌توان به بحث معنای زندگی، تدریس مباحثی چون  فلسفه و هدف زندگی و فلسفه  تاریخ اشاره کرد.

وی گفت: این در صورتی است که مبحث معنای زندگی به تازگی وارد حوزه فکری ما شده است.

شاگرد علامه جعفری ادامه داد: ما می‌توانیم آثار علامه جعفری را با آثار بهترین فیلسوفان غربی مقایسه کنیم.

وی افزود: علامه جعفری در پاسخ به این که چرا به برخی از متون که بزرگان دیگر به آن‌ها توجه می‌کنند، توجه چندانی نمی‌کند گفت: آقایان دیگری به متون توجه می‌کنند و وظیفه من پرداختن به مباحثی است که دیگران به آن نمی‌پردازند.

نصری خاطرنشان کرد: ما در پردازش به احیای تمدن اسلامی نیاز به تئوری داریم و علامه جعفری در این حوزه کار‌های زیادی کرده و مطالب مهمی را بیان کرده است. 

گفتنی است که در پایان مراسم «از دریا به دریا» از کتاب «چهار شاعر» رونمایی شد. لازم به ذکر است که لاله افتخاری نماینده مجلس شورای اسلامی یکی از مهمانان ویژه این برنامه بود.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 



انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار