نگاه تیز‌بینانه‌ مردم به سریال «کیمیا» قابل ستایش و امیدوار کننده است.

مسعود بهبهانی‌نیا نویسنده مجموعه تلویزیونی «کیمیا» در گفتگو با خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص این مجموعه گفت: کیمیا دختری پرسشگر و کنجکاو است که در دهه‌های 50 و 60 با حساسیت‌های تاریخی و اجتماعی آن دوران، علیرغم کم تجربگی در جستجوی آگاهی و شناخت مسائل پیرامونش است.

وی در ادامه در خصوص طرح و ایده سریال «کیمیا» بیان کرد: از سال‌های گذشته، همیشه به دنبال طرح و ایده‌ای بودم که بتوانم تاریخ و حوادث مهم و حیاتی چند دهه اخیر را با نگاه ویژه‌ و متفاوتی به جوانان نسل جدید ارائه دهم.

بهبهانی‌نیا افزود: داستان مجموعه «کیمیا» شباهت زیادی به یک رمان بلند دارد که یادآور خاطرات و خطرات روز‌ها و سالیان پر حادثه چند دهه اخیر است و  حالا به کمک جواد افشار در قالب مجموعه‌ای تلویزیونی به مردم عرضه شده اشت.

نویسنده سریال «نرگس» توضیح داد: سال 89 طرح و ایده‌ اولیه را به سیما ارائه دادم اما تصویب نهایی آن تا اواسط سال 90 به طول انجامید. در آن مقطع طرح را دوباره و به طور مفصل در قالب خلاصه داستانی 500 صفحه‌ای بازنویسی کردم. کارگردان‌های متعددی برای ساخت این سریال کاندید شده بودند که در نهایت حضور آقای جواد افشار به عنوان کارگران مجموعه «کیمیا» قطعی شد و کار تصویربرداری از 5 آذر سال 92 پس از چند ماه پیش تولید و انتخاب بازیگران، آغاز شد که اکنون در روزهای پایانی آن هستیم.

بهبهانی‌نیا در خصوص سفارشی کار کردن و ارائه طرح اظهار داشت: تعبیر سفارش برای ارائه طرح و ایده به سیما، تعبیر غلطی است. اینکه به صورت کلی گفته شود طرحی خانوادگی یا اجتماعی برای فلان مقطع یا شبکه می‌خواهیم، سفارشی تلقی نمی‌شود. در زمانی که آقای دارابی معاونت سیما را بر عهده داشتند، علاقه‌مند به تولید سریال‌هایی با مضامین سبک زندگی ایرانی اسلامی با محوریت قهرمانان زن بودند و از آنجا که طرح و ایده من خیلی به این فکر نزدیک بود، آنرا ارائه دادم.

نویسنده مجموعه تلویزیونی «خانه پدری» پیرامون نقش‌آفرینی زنان در طول تاریخ و انعکاس در سریال «کیمیا» عنوان کرد: بیشترین تولیدات ما در مجموعه‌های تلویزیونی سیما پیرامون نقش مردان در جامعه است اما در سریال «کیمیا» تلاش کردم، نظر‌ها را به نقش‌آفرینی زنان در برهه‌های مهم تاریخی جلب کنم.

بهبهانی‌نیا ادامه داد: ما در سریال «کیمیا» زنان مختلفی با موقعیت‌های متفاوتی ترسیم کرده‌ایم. از جمله با مادری روبرو هستیم که درگیر گرفتاری‌های فرزندانش از یک سو و شوهری که نظامی قانونمندی است، از سوی دیگر است و نمی‌خواهد هیچ کدام از آنان لطمه ببینند و به همین خاطر تمام هم و غم خود را برای حفظ کیان خانواده‌اش گذاشته است.

وی با اشاره به پیچیدگی داستان «کیمیا» ادامه داد و گفت : جذابیتی که برخی منتقدان در مورد سریال «کیمیا»  از آن یاد می‌کنند، مربوط به تعدد قصه‌هایی است که یکی پس از دیگری وارد داستان اصلی می‌شوند و با قلب تپنده داستان که «کیمیا»ست ارتباط برقرار می‌کنند و تابلویی رنگارنگ و دیدنی از وضعیت اجتماعی سه دوره تاریخ معاصر را  ترسیم می‌کنند.

بهبهانی‌نیا توضیح داد: از شروع مجموعه تلویزیونی «کیمیا» و در این 4 هفته‌ای که گذشته است، رفته رفته وارد بدنه اصلی داستان می‌شویم. شخصیت‌ها و موقعیت‌های آن‌ها مشخص می‌شود و درام اصلی شکل می‌گیرد. گستره‌ای که هر چند نمونه‌ای از وقایع اجتماعی معاصر و مردمان هر دوره است اما همه از دید و نگاه کیمیا ارائه می‌شود.

بهبهانی‌نیا در خصوص انتخاب بازیگران بر اساس متن روایت «کیمیا» یادآور شد: انتخاب و حضور بازیگران در سریال «کیمیا» جزو اتفاقات خوب این مجموعه بود و جدای از بحث مسائل مالی و هزینه‌ها، ما در مجموعه «کیمیا» گردهمایی بهترین‌های سینما و تلویزیون را داریم و در کنار آنها از نیرو‌ها و هنرمندان جدید عرصه تصویر هم استفاده شده است.

وی در خصوص اینکه چقدر داستان «کیمیا» از ابتدا تا به امروز تغییر کرده است، بیان کرد: خوشبختانه آقای جواد افشار به عنوان کارگردان باهوش و کاربلد، بسیار به متن وفادار بود و اگر به حسب ضرورت نیازی به بازنویسی بخش‌هایی از فیلمنامه پیش می‌آمد، پس از تبادل نظر این کار توسط خودم و همکارانم صورت می‌گرفت. «کیمیا» از آن نوع کارهایی است که نویسنده نمی‌تواند متن را تحویل دهد و به کار دیگری بپردازد. در طول این دو سال ناچار بودم پا به پای گروه و مخصوصا کارگردان به امر بازنویسی و روتوش کار بپردازم. تعامل ما با کارگردان و بازیگران در طول کار عالی و مثال‌زدنی بود که نتیجه آن به بهتر شدن کار انجامید.

نویسنده سریال «خاک سرخ» بیان کرد: بینندگان امروز ما با سواد بصری خوبی که دارند سطح توقعشان بالا رفته و هر کاری را نمی‌پسندند. برخی انتقادات به اشیا و المان‌ها که در قسمت‌های اولیه دیده و ابراز شد، هم حکایت از همین ریزبینی و دقت دارد.  بازخوردهای مثبت و حتی انتقاد‌های بینندگان تیز‌بین‌ قابل ستایش است. باید حق بدهیم، ‌کار‌هایی که مربوط به دهه 50 و 60 است، به دلیل نداشتن لوکیشن‌های مناسب به سختی صورت می‌گیرد. در این مدت نقدهای خوب و بازخوردهای مثبت و حتی همین ایرادهای تیزبینانه حکایت از جلب نظر بیننده و دیده‌شدن کار و استقبال مخاطب دارد.

نویسنده سریال «کارآگاهان» با ابراز امیدواری پیرامون مجموعه تلویزیونی «کیمیا» بیان کرد: در این هفته و هفته‌های بعد داستان «کیمیا» وارد لایه‌های تازه عاطفی و حوادث گوناگون غیر قابل پیش‌بینی می‌شود و داستان به اوج خود می‌رسد.

بهبهانی‌نیا در پایان خاطرنشان کرد: روایت جدیدی را در دست نگارش دارم،‌ که از سال 32 آغاز می‌شود و به زمان حال می‌رسد و ان‌شاالله به زودی با گذشت مراحل اولیه برای تولید جدی‌تر خواهد شد.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۶ ۱۱ آبان ۱۳۹۴
خیلی زیاد سوتی داره.جدیدترین شاهکارشون هم خوندن ترانه لری در یکی از قسمت های این سریاله که مربوط به قبل از انقلابه در حالی که این ترانه همونطور که از متنش پیداست در دوران جنگ خونده شده