به گزارش
خبرنگار بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، تجمیع بیمه ها داستانی است که بارها زنگ ضرورت اجرای آن به صدا درآمده است و با این وجود هنوز اندر خم کوچه های نظرات مخالف و موافق است و در مجلس پاس کاری می شود.اکنون با گذشت 3سال ازتصویب قانون تجمیع انتظار زیادی نیست که دلایل اجرایی نشدن آن مورد پرسش قرار گیرد.
براساس ماده ۳۸ قانون برنامه پنجم توسعه دولت باید همه صندوقهای بیمه درمانی که مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری و دولتی هستند را تجمیع کند و تحت پوشش یک سازمان واحد به نام سازمان بیمه سلامت ایران درآورد، اما این قانون همچنان روی کاغذ مانده و اجرایی نشده است.
شریان حیاتی نظام سلامت به نام تجمیع بیمه ها
یکی از مهمترین شریان های حیاتی نظام سلامت یکپارچه شدن بیمهها است وهمان طور که گفته شد که در سیاستهای ابلاغی سلامت از طرف رهبر معظم انقلاب نیز به آن تاکید ویژه ای شده است ولی متاسفانه مقاومتهای در این باره توسط برخی سازمانهای بیمه ای صورت میپذیرد.
عبدالرضا عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز که یکی از مدافعان تجمیع بیمهها بود و حتی در زمان تودیع و معارفه انوشیروان بندپی رئیس سابق سازمان بیمه سلامت ایرانیان در آبان 92 با دادن اولتیماتوم به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرده بود که به آقای ربیعی 3 ماه مهلت میدهیم تا صندوق بیمهها را ادغام کند.
پاشنه آشیلی که پس از گذشت دو سال هنوز کشیده نشده است
از طرف ديگر وزیر بهداشت در اظهارنظرهای متعدد خود عنوان کرده است که بیمهها پاشنه آشیل طرح تحول سلامت هستند، بنابراین بیمه در سال 94 به نحوی کار کنند که پرداختها بدون فوت وقت و به طور کامل به مراکز خصوصی انجام شود تا از مصوبات هیات وزیران، برنامههای طرح تحول و مهمتر از همه احترامی که جامعه پزشکی برای تصمیمات دولت قائل شده، صیانت شود. زیرا اگر بیمهها مدعی باشند که در سال 93 تعرفهها تغییر کرده، آمادگی لازم را نداشتند و قراردادهای آنها بر مبنای تعرفههای قدیم بوده، اما سال 94 را با اطلاع کافی و کامل با مشتریهای خود قرارداد میبندند. براین اساس امیدواریم بیمههای تکمیلی به همین شکل عمل کنند، چرا که دستور وزیر اقتصاد و دارایی به سازمانهای بیمهگر و بیمه مرکزی ایران نیز همین موضوع است و حتماً بیمهها از سلامت مردم و مراکزی که ارائهکننده خدمت به مردم هستند باید مراقبت کنند
حالا پس از گذشت حاشیه های زیاد بد نیست نظرات برخی از نمایندگان مجلس را هم بدانیم.
مشکل شرعی تجمیع بیمه ها این گونه برطرف می شود
شاید ما تنها کشوری در جهان هستیم که به طور همزمان، 21 بیمه پایه داریم. در حالی که منطق و قانون حکم می کند که فقط یک بیمه پایه درمانی وجود داشته باشد و اگر هم قرار بر رقابت بین بیمه هاست، این رقابت سازنده باید به بیمه های تکمیلی کشیده شود.
دکتر عبدالرحمان رستمیان نائب رئیس اول کمیسیون بهداشت و درمان با اشاره به این که تجمیع بیمه امری است که در تمام دنیا انجام میگیرد، گفت: تامین منابع بیمه پایه درمان در تمام کشورهای پیشرفته در نظام سلامت یکسان است. منابع بیمه پایه مشخص است و این به منزله کنار گذاشتن بیمههایی مثل تامین اجتماعی و بیمارستانهای تامین اجتماعی نیست بلکه حتی تامین اجتماعی میتواند پس از تجمیع، خدمات لازم را خریداری کند.
وی در خصوص نحوه پرداخت سهم بیمه عنوان کرد: در بسته بیمه پایه باید درصدی یکسان از حقوق و درآمد مردم گرفته شود، به طور مثال 6 درصد از حقوق و درآمد هر فرد اختصاص به بیمه پایه پیدا کند. هرکس که درآمد بیشتری داشته باشد، سهم بیشتری پرداخت میکند و هرکس که درآمدی نداشته و یا توانایی مالی برای پرداخت حق بیمه خود نداشته باشد، دولت باید از یک درصد مالیات بر ارزش افزوده که برای امور درمانی به وزارت بهداشت اختصاص یافته، استفاده کند تا تمام جامعه بیمه پایه یکسانی داشته باشند.
رستمیان در خصوص آنکه برخی بیان میکنند با توجه به تفاوت سهم پرداختی کارگران در تامین اجتماعی و دیگر بیمهها، تجمیع بیمهها از نظر شرعی و مالی امکان پذیر نیست، گفت: با دریافت سهم یکسان از ابتدای سال آینده میتوان این مشکل را حل کرد.
سازمان های مربوطه یکپارچه شوند/رییس جمهور شخصا وارد شود
دکتر احمد آریایینژاد عضو هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای درخصوص طرح تجمیع بیمهها اظهار کرد: با توجه به اینکه 5 سال از ابلاغ این طرح می گذرد و در این بین نباید زحمت دولت را نادیده گرفت،باید وزارتخانههای بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و تعاون کار و تامین اجتماعی، بر سر این موضوع به نتیجه برسند و تکلیف برنامه پنجم توسعه را روشن کنند
وی با اظهار اینکه شخص رئیس جمهور باید در بحث اجرایی شدن قانون تجمیع بیمهها وارد شود، تصریح کرد: دو وزارتخانه بهداشت و درمان و رفاه و تامین اجتماعی با یکدیگر اختلاف نظر دارند که ناشی از یکسان نبودن منافع این دو وزارتخانه و این طرح از قانون شش سه سه آموزش و پرورش سختتر و مشکلتر نیست.
وی با تاکید بر اینکه دولت باید به تخلف این تجمیع بیمهها رسیدگی کند تصریح کرد: دولت باید با همت خود و اشرافی که بر دو وزارتخانه بهداشت و رفاه دارد به این موضوع رسیدگی کند و به این دعواها پایان دهد تا عدالت اجتماعی در کشور گسترده تر شود.
تجمیع بیمهها به نفع کل افراد جامعه است
از آنجا که سرانجام ، تمام افراد جامعه روزی گذارشان به دکتر و درمانگاه می افتد،حق دارند که از خدمات پایه بیمه ای به طور یکسان بهره مند شوند زیرا سلامتی از جمله فاکتورهای رفاهی است که به طور طبیعی باید افراد جامعه را تحت پوشش خود قرار دهد.
دکتر سیامک مره صدوق عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای گفت: اگر بخواهیم تمامی بیمه ها را جمع کنیم و به یک بیمه تبدیل کنیم، این کار بسیار خوبی است و یک حق بیمه و یکسری کسریها انجام میشود..
وی ادامه داد: تا به حال در مجلس شورای اسلامی خواستیم که بیمهها همه به یک نام آن هم بیمه سلامت یا بیمه تامین رفاه و . . . باشد ولی این کار انجام نشده است.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان خاطر نشان کرد: هیچ خبری بدست ما در این خصوص که بخواهند همه بیمهها را جمع کنند و به یک بیمه تبدیل کنند، نرسیده است.
گزارش از ریحانه هرندی
انتهای پیام/