مجمع عمومي‌سازمان ملل بعد از جنگ جهاني دوم در سال 1946 براي بهبود چشمگير زندگي كودكان جهان سوم، انجمن بين‌المللي ويژه كودكان سازمان ملل يعني يونيسف را ايجاد كرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اين انجمن سال‌ها براي خوشبختي كودكان اقدامات شايسته‌اي انجام داده است. با وجود اينكه بسياري از كشورها از جمله ايران به كنوانسيون حقوق كودك پيوسته‌اند، اما متأسفانه در حال حاضر همچنان در كشور با چالش‌هاي گوناگوني در زمينه حقوق كودكان روبه‌رو هستيم. حتي لايحه‌اي هم كه با عنوان حمايت از حقوق كودك تدوين شده است در مجلس همچنان خاك مي‌خورد.

در روزهاي اخير سخنگوي كميسيون حقوقي و قضائي مجلس گفت: بررسي لايحه حمايت از كودكان و نوجوانان در دستور كار كميسيون حقوقي و قضائي مجلس قرار دارد. محمدعلي اسفناني گفت: به دليل خلأهاي قانوني موجود در زمينه حقوق كودكان، قوه قضائيه لايحه‌اي با عنوان حمايت از كودكان و نوجوانان در 22 ارديبهشت ماه سال 88 در قالب 54 ماده تقديم دولت كرد.

لايحه اي كه مي‎بايست تحولي جدي در بحث حقوق كودك ارائه كند. پس از ارسال لايحه حمايت از كودكان و نوجوانان به دولت، مواد اين لايحه به 49 ماده كاهش يافت و در تاريخ 10 مرداد 1390 در كميسيون لوايح دولت دهم به تصويب رسيد و در 28 آبان ماه همان سال، به مجلس ارسال شد.

به اين ترتيب سال 92 لايحه حمايت از حقوق كودكان و نوجوانان به كميسيون حقوقي و قضائي مجلس ارسال شد و كميسيون اين لايحه را به كميته حقوق خصوصي ارجاع داد تا در اين كميته مورد بحث و بررسي قرار گيرد. در دو سال گذشته اعضاي كميسيون حقوقي و قضائي از برگزاري جلسات متعدد براي بررسي و تصويب بندهاي اين لايحه در كميسيون خبر دادند.

لايحه‌اي كه كليد آن در مجلس هشتم زده شد و در قالب 49 ماده‎ تمام مواد حقوقي كودكان و نوجوانان را به خود اختصاص داده است كه در صورت تصويب آن مي‌توان خلأهاي قانوني در زمينه حقوق كودك را برطرف كرد.

 كم و كيف لايحه حمايت از كودكان و نوجوانان

 لايحه حمايت از حقوق كودك و نوجوان متشكل از چهار فصل است كه به صورت كامل، از تعريف كليات، تشكيلات و جرايم و مجازات‎ها تا تحقيق، رسيدگي و تدابير حمايتي در آن مطرح شده است. در اين لايحه در راستاي حمايت از اطفال، اين سن با دقت تعريف و مرز ميان كودكي و بزرگسالي تعيين شده است و در اين زمينه سن 18 سال تمام، مرز ميان كودكي و بزرگسالي ياد شده و افراد زير اين سن مي‌توانند از حمايت‌هاي اين قانون بهره‌مند شوند.

 مجازات‌هاي نو در لايحه حمايت از كودكان

معاون حقوقي قوه قضائيه در خرداد ماه امسال در زمينه كم و كيف لايحه حمايت از كودكان گفت: بر اساس لايحه حمايت از كودكان و نوجوانان، براي والدين، عاقد و خواستگار در ازدواج با اطفال مجازات تعيين شده است. ذبيح‌ا... خداييان اظهار داشت: ارتكاب جرم از سوي اطفال و نوجوانان نشان‌دهنده نوعي استعداد و ظرفيت نقض عوامل و نواحي قانونگذار توسط اين قشر است كه بايد به‌طور مناسب با آن برخورد شود.

معاون حقوقي قوه قضائيه تاكيد كرد: با توجه به اينكه اطفال و نوجوانان در سنين رشد و يادگيري هستند، هرگونه برخورد نسنجيده با آنان موجب مي شود اين رفتارها در آنها پايدار شود به همين جهت بايد برخورد با اطفال متمايز از رفتار با بزرگسالان باشد. او لايحه حمايت از كودكان و نوجوانان را از جمله لوايح در دستور كار دولت خواند و گفت: اين لايحه قواعد بسيار پيشرفته‌اي در جهت حمايت از اطفال و نوجوانان دارد كه انتظار داريم هر چه زودتر از سوي نمايندگان به تصويب برسد.

خداييان مكلف شدن قضات و بازديد دوره اي از مراكز نگهداري اطفال و نوجوانان، امكان تجديدنظر مكرر در آرا و تصميمات دادگاه و همچنين قابل تجديد نظر بودن تمامي احكامي كه در زمينه اطفال و نوجوانان صادر مي شود را از ديگر دستاوردهاي نوآوري‌هاي صورت گرفته در زمينه حقوق كودكان و نوجوانان عنوان كرد و گفت: در لايحه اي كه هم‌اكنون در مجلس است اقدامات بسيار خوبي پيش‌بيني شده و از نمايندگان مجلس مي خواهيم هر چه زودتر اين لايحه را تصويب كنند.

معاون حقوقي قوه قضائيه افزود: به عنوان مثال همچنين در اين لايحه كه امیدواریم هرچه زودتر به تصويب مي رسد پيش بيني شده كه اگر بر اثر بي‌مبالاتي والدين مرتكب خطا و جرم شوند با والدين برخورد خواهد شد يا كساني كه مقدمات تحصيل طفل را فراهم نكنند مجازات مي‌شوند.

منبع: آرمان

برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.