مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی، در بیستمین کنگره کاردرمانی ایران، از موسسات بیمه گر خواست تا خدمات کاردرمانی را تحت پوشش قرار بدهند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وب دا؛ دکتر محمدتقی جغتایی گفت: رشته کاردرمانی در سه سطح توانبخشی پزشکی ، اجتماعی و حرفه ای ، و خدمات آن برای گروههای مختلف سنی ، از نوزادان که دچار اختلالات تکاملی شدند تا سالمندان که با مشکلات کهولت سن ، سکته ها و بیماریهای جسمی ، روانی یا شناختی ، روبه رو می شوند، کاربرد دارد.

وی افزود: به رغم  گستردگی کاربرد خدمات کاردرمانی در سه سطح توانبخشی ، ارائه آن در تمامی مراکز درمانی، اعم از بیمارستانها و مراکز روزانه پزشکی – توانبخشی، که با استفاده بموقع و مناسب بیماران و نیازمندان از این خدمات ، نقش بسیار تعیین کننده ای در بهبودی بیمار و بازگشت او به زندگی عادی و کاهش عوارض جسمی ، روحی ، خانوادگی ، اجتماعی و اقتصادی او خواهد داشت ، متاسفانه این رشته و خدمات مربوط به آن مورد بی مهری بیمه ها ، قرار گرفته و هنوز خدمات کاردرمانی پوشش بیمه ای ندارد.

وی ، " کاردرمانی " را جامع ترین رشته در میان رشته های توانبخشی معرفی کرد که عمر آن  در ایران به حدود 40 سال می رسد.

وی افزود: کاردرمانی ،ترکیبی از علوم مختلف مانند روانشناسی ، مکانیک ، بیومکانیک و همچنین هنر و خلاقیت است و چون پل ارتباطی بین رشته های روانشناسی ، بیولوژی و پزشکی می باشد، کاردرمان برای هر بیمار، برنامه درمانی مجزا تدوین می کند که لازمه آن ، خلاقیت و هنر است.

مشاور وزیر بهداشت همچنین اظهار داشت: وزارت بهداشت حدود دو سالی است که تعرفه خدمات کاردرمانی را تعریف کرده و در کتاب تعرفه های خدمات علوم پزشکی اعلام کرده است،اما هنوز این خدمات در فهرست خدمات تحت پوشش موسسات بیمه گر قرار نگرفته است.

وی تصریح کرد: دولت تدبیر و امید، بعد از طرح تحول سلامت و آموزش ، یکی از حوزه هایی که هدف قرار داده است ، " توانبخشی " است ، که توانبخشی پزشکی را ، از طریق وزارت بهداشت ، و توانبخشی حرفه ای و اجتماعی را از طریق وزارت رفاه و سازمان بهزیستی کشور، پیگیری می کند.

گفتنی است بیستمین کنگره کاردرمانی ایران با همکاری انجمن علمی کاردرمانی ایران ، پژوهشکده علوم شناختی و مغز دانشگاه شهید بهشتی و موسسه نواندیشان آویژه ، از پنجم آبان ماه به مدت سه روز در مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۵ ۰۴ آبان ۱۳۹۶
خیلی عالی