رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با تاکید بر نقش خراسان رضوی در فرهنگ ملی، تحقق توسعه را نیازمند بسترسازی فرهنگی دانست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در مراسم گشایش اندیشگاه فرهنگی اسلامی در مشهد خراسان رضوی را قطب فرهنگی کشور و مرکز تولید و بازتولید فرهنگ ملی دانست و گفت: خراسان رضوی می تواند مرحع فرهنگ ایرانی اسلامی باشد و فرهنگ را به منطقه و جهان اسلام صادر کند.

رضا صالحی امیری با تاکید بر اینکه مسئولین باید ریل توسعه را از فرهنگ آغاز کنند، افزود: حرکت به سوی توسعه و پیشرفت تیازمند آماده سازی بستر فرهنگی است زیرا فرهنگ بزرگترین سرمایه انسان است و بازنگری الگوی توسعه می تواند مشکبات ناشی از فرهنگ در حوزه های دیگر و آسیبهای اجتماعی را برطرف کند.

وی بر ضرورت احیای ظرفیتهای فرهنگی خراسان رضوی تاکید و تصریح کرد: باید این سرمایه بالقوه بالفعل شود و این مهم بدون برنامه ریزی بلند مدت و کار علمی ممکن نیست.

مشاور رئیس جمهور به رونمایی صحیفه سجادیه کفعمی در افتتاحیه نمایشگاه کتاب مشهد اشاره کرد و گفت: علامه مجلسی و شیخ بهایی آرزوی دیدن این نسخه نفیس را داشتند و با شناسایی این اثر در هند و کتابخانه علامه عارف حسین توانستیم آن را به ایران منتقل کرده و به چاپ برسانیم و اصرار داشتیم در مشهد که نماد نیایش و راز و نیاز است رونمایی شود.

صالحی امیری مهمترین نیازهای عرصه فرهنگی کشور را انسجام فرهنگی، ارتقاء نشاط اجتماعی، بازتولید ارزشها و فضیلتهای اخلاقی، تولید سرمایه اجتماعی و پذیرش تغییرات سبک زندگی دانست و تاکید کرد: انسجام فرهنگی درونی که مهمترین عامل پیشبرنده فرهنگی است با شعار و سخنرانی محقق نمی شود بلکه نیازمند برنامه ریزی استراتژیک است.

وی بر ضرورت افزایش نشاط اجتماعی تاکید کرد و افزود: فقدان نشاط اجتماعی و مکانیزمهای مشخص تخلیه اجتماعی به گسترش آسیبها در اجتماع منجر می شود.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی خالی شدن روستاها و افزایش جمعیت شهرها، حاشیه نشینی و آسیبهایی ازین قبیل را نتیجه فاصله گرفتن از مرزهای اخلاقی برشمرد و تاکید کرد: بدون سرمایه اجتماعی ادامه حیات سیاسی ممکن نیست.

صالحی امیری به مدیریت تحولات در مقوله سبک زندگی اشاره کرد و گفت: تغییرات بوجود آمده در سبک زندکی نیازمند مطالعه و مدیریت است نه مقابله.

وی با ابراز خرسندی از استحکام بنیانهای ارزشی جامعه تصریح کرد: خوشبختانه در سطع معرفت و مناسک مشکل جدی نداریم و باید با برنامه ریزی، آموزش، تعامل و گفتگو و تولیدات فرهنگی رویکردها را تغییر دهیم.

مشاور رئیس جمهور افتتاح اندیشگاه فرهنگی اسلامی در مشهد را گامی در راستای تحقق و اجرای کرسی های آزاد اندیشی دانست و تاکید کرد: این اندیشگاه متعلق به مجموعه فرهنگی استان است و امید است بتواند نقش موثری در احیای فرهنگ خراسان رضوی داشته باشد.

انتهای پیام /س 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.