رئیس بنیاد نخبگان چهارمحال و بختیاری، از ساماندهی 260 نخبه و مخترع در این استان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ مجتبی بنیادیان در نشست با خبرنگاران و اصحاب رسانه گفت: تا کنون 260 مخترع و نخبه استان چهارمحال و بختیاری در 10 گروه مخترعین برگزيده، برگزيدگان المپیادها، برگزيدگان جشنواره ها، رتبه های برتر آزمون سراسری، دانش آموختگان برتر، برگزیدگان هنری، دانشجویان نمونه کشوری، برگزيدگان مسابقات ملي مهارت، برگزيدگان مسابقات قرآنی و برگزیدگان آزمون های پزشکی ساماندهی و زیر پوشش بنیاد ملی نخبگان قرار گرفته اند.

وی افزود: علاوه بر اين 10 گروه، در آيين نامه های جديد بنياد ملی نخبگان، 2 گروه برگزيدگان ادبی و برگزيدگان حوزوی نيز اضافه شده است.

بنیادیان اظهار داشت: امسال براساس توانمندی های بومی، 3 کارگروه تخصصی بادام در بخش کشاورزی، فرش در بخش صنایع دستی و جوشکاری در بخش صنعت، با توجه به رتبه نخست تولید بادام کشور، توانمندی تکنسین های استان در صنعت جوشکاری و برند فرش بختياری، و با هدف شناسایی سرآمدان این 3 رشته و معرفی آنان برای بررسی مشکلات و ارائه راهکار لازم در استان تشکیل شده است.  

وی پیش بینی کرد: 150 نفر در این سه رشته شناسایی و برای راه اندازی تشکل های صنفی و سازمان های مستقل از دولت، سازماندهی شوند.

رئیس بنیاد نخبگان چهارمحال و بختیاری، سهم این استان از فروش محصولات شركت های دانش‌بنيان و تجاری سازی علم را 1.27 درصد اعلام کرد و گفت: در حال حاضر در رتبه يازدهم كشور در این زمینه قرار داریم.

بنیادیان با اشاره به حمایت معاونت علم و فناوری رياست جمهوری از دانشگاه‌ها و مراكز پژوهشی، ادامه داد: تا كنون 210 ميليارد ريال برای اجرا و ثبت طرح‌ها و شركت‌های دانش‌بنيان اختصاص یافته است.

وي همچنين از اجراي طرح شهاب (شناسايي و هدايت استعدادهاي برتر) با هدف شناسايي و حمايت آموزشی، تربيتی و معنوی دانش‌آموزان در سطح مدارس استان خبر داد و يادآور شد: چهار محال و بختياری، سال گذشته جزء سه استان برتر اجرا كننده طرح شهاب در كشور معرفي شد.

بنیادیان، چالش‌های فرهنگی و عدم حمايت مالی را از مشکلات بنیاد نخبگان استان برشمرد و تأكيد كرد: تبديل علم به ثروت و تجاری سازي آن، نياز به زيرساخت‌هايی دارد كه متأسفانه به دليل نبود اين زير ساخت‌ها، عدم حمايت مالي از نخبگان و خروج افراد نخبه به خارج از استان، فاصله زيادی با حد مطلوب داريم.

رئیس بنیاد نخبگان چهارمحال و بختیاری پیرامون حضور مخترعین در برگزاری جشنواره منطقه ای رويش در سال جاری هم گفت: جشنواره شکوفایی و نوآوری منطقه ای کوهرنگ، بین استان های چهارمحال و بختیاری، اصفهان، مرکزی و قم برگزار می شود که 150 طرح از این استان ها به دبیر خانه جشنواره در استان مركری ارسال می شود.

بنیادیان اضافه کرد: معمولاً 20 تا 25 درصد از این اختراعات می توانند رتبه علمی مورد تأیید بنیاد ملی نخبگان را کسب کنند.


انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.