هر کسی که در رشته ریاضی و شیمی ضعیف است، کودن و تنبل نیست، شاید او نقاش و یا گرافیست خوبی باشد.

حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هنر انیمیشن، همواره در سینمای جهان، جایگاه منحصر به فردی را به خود اختصاص و تمام اقشار جامعه را تحت تأثیر خود قرار داده است. این هنر چند سالی است که در کشورمان وارد شده و افراد زیادی با استعداد سرشار، در این زمینه وجود دارند که مشغول به فعالیت هستند.
 
هادی محمدیان، کارگردان فیلم سینمایی انیمیشن «شاهزاده روم» یکی از آن جوان‌هاست که به این رشته علاقه‌ دارد و به سؤالات ما در این حوزه پاسخ می‌دهد.

کارگردان سریال انیمیشن «سینا و دنیا»، در مورد مشکلات این عرصه گفت: ساخت یک فیلم انیمیشن، همان ویژگی‌های فیلم واقعی را دارد و علاوه بر آن، بعد تکنیکی این فیلم‌ها نیز به این قضیه اضافه می‌شود.

به همین خاطر ساخت انیمیشن کار بسیار سختی است و نیاز به شخصیت‌سازی بیشتر، تیم بزرگتر و سخت‌افزار پیشرفته وجود دارد. افرادی که در این حوزه کار می‌کنند، بسیار با استعداد و پرتلاش هستند، اما آن طور که باید و شاید به آن‌ها بها داده نمی‌شود. در واقع این افراد برای رقابت در این عرصه نیاز به وقت و هزینه بیشتری دارند.

کارگردان سریال «پرواز تا بی نهایت» در پاسخ به این سؤال که آیا این حوزه ردیف بودجه مشخصی دارد، گفت: در واقع حرکت در این عرصه، خود جوش است و توجه درستی به این حوزه نمی‌شود. باید به سینمای انیمیشن در ایران اعتماد شود تا پاسخ درستی از آن بگیریم. به نظر می‌رسد با حمایت صحیح از انیمیشن، این حوزه می‌تواند سینمای ایران را متحول کند.

ما در این بخش می‌توانیم فیلم‌های اجتماعی، اکشن و یا تحلیلی بسیاری را بسازیم. زیرا فرهنگ ما بسیار غنی است.

محمدیان در مورد سرمایه‌گذاری توسط بخش‌های دولتی و خصوصی در این حوزه بیان کرد: هر دو بخش در انیمیشن سرمایه‌گذاری می‌کنند، اما بخش خصوصی در این قضیه موفق‌تر است، زیرا کار با این بخش، ریتم خاص خود را دارد و روال درست و منطقی خود را طی می‌کند، ولی در بخش دولتی، این ساز و کار وجود ندارد و زمان زیادی صرف ساخت پروژه‌های دولتی می‌شود که نتیجه آن، خوب نیست.

هادی محمدیان در مورد حمایت از پویانمایی خاطرنشان کرد: حمایت از پویانمایی فقط بحث مالی نیست. ما در بحث سخت‌افزار در این رشته در ایران، بسیار ضعیف هستیم. در کشور آمریکا برای ساخت یک فیلم انیمیشن، ناسا سیستم‌های خود را در اختیار تیم سازنده آن فیلم قرار داد تا کار با بالاترین سطح ممکن جلو برود. اما در کشور ما این طور نیست. بحث دیگری نیز وجود دارد و آن هم حمایت کردن از این فیلم‌ها در زمان اکران است. فیلم‌های پویانمایی اگر اکران صحیح داشته باشد، به طور حتم بازده مالی خوبی هم دارد و فعالان این رشته با علاقه بیشتری به کار خود ادامه می‌دهند.

همچنین محمدیان در مورد تفاوت هزینه‌ ساخت فیلم انیمیشن در سینمای ایران و سینمای جهان گفت: برای ساختن یک فیلم انیمیشن در هند، ده میلیون دلار هزینه صرف می‌شود. در اروپا این رقم کمتر از پنجاه میلیون دلار نیست و یا فیلم انیمیشن «دختر گیسو بلند» که در آمریکا ساخته شده است،‌ حدود یکصد و بیست میلیون دلار خرج برده است. اما در کشور ما این رقم به دو یا سه میلیارد تومان می‌رسد که به هیچ وجه این ارقام قابل مقایسه نیست.

کارگردان سریال «دره زنجفیل» در انتها در مورد نقش مدارس در کشف استعداد‌ها در این رشته بیان کرد: باید ما به جایگاهی برسیم که کودکان را از همان ابتدای زندگی در مدرسه در رشته‌های خاص و مورد علاقه آن‌ها پرورش دهیم و این طور نباشد که فرزندان این سرزمین در رشته‌های علمی فعالیت کنند. ما استعداد‌های فوق العاده‌ای در این حوزه داریم که باید از همان ابتدا شناسایی بشوند و پرورش یابند. در واقع هر کسی که در درس ریاضی و یا شیمی ضعیف است، کودن و تنبل نیست. فقط باید استعداد آن‌ها شناسایی شود.




برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.





انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار