داستان تعیین سن بازیکنان فوتبال در فیفا

ردپای ایران در تغییر پروتکل فیفا

چند سال قبل بود که اخبار حضور چند بازیکن بزرگسال در بین تیم های پایه ایران در صدر اخبار فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار گرفت و به دنبال آن محرومیت هایی نیز مشمول حال تیم مربوطه گردید.

به گزارش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان،چند سال قبل بود که اخبار حضور چند بازیکن بزرگسال در بین تیم های پایه ایران در صدر اخبار فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار گرفت و به دنبال آن محرومیت هایی نیز مشمول حال تیم مربوطه گردید.

سابقا پروتکل فیفا برای تعیین سن استخوان استفاده از اشعه ایکس از مچ دست چپ بود.

ایرانی ها طبق معمول از هوش خود (البته این بار به شکل نادرست) استفاده کرده و اعتراض خود را به فیفا به این شکل اعلام کردند که طبق قوانین بین المللی هیچ ارگانی اجازه استفاده از اشعه ایکس برای جوانان و نوجوانان به غیر از استفاده تشخیصی و درمانی و یا تشخیص هویتی به درخواست ارگان قضایی را ندارد (به دلیل عوارض اشعه ایکس بر روی بدن).

به دنبال اعتراض منطقی ایران ، کمیته پزشکی فیفا تشکیل جلسه داد و پروتکل تعیین سن از اشعه ایکس به MRI انجام از مچ دست تغییر یافت.

پروتکل تعیین سن با استفاده از MRI هم مشکلات خاص خود را داشته و دارد. هزینه سنگین انجام MRI و تاثیر فاکتورهایی مانند وراثت و جغرافیای زندگی بر روی بلوغ ، همه و همه دست به دست هم دادند تا مرکز پزشکی فیفا در ایران به کمک انجمن های رادیولوژی ایران و متخصصین این امر در فیفا ، راهکارهای بهتری برای تعیین سن تدوین کنند.

دستاوردهای این پیشرفت عظیم توسط فاتحی رادیولوژیست و رئیس کمیته تعیین سن و رادیولوژی ایفمارک به زودی با حضور مسئولان فیفا در تهران برای استفاده جامعه جهانی فوتبال ارائه خواهد گردید.


انتهای پیام

برچسب ها: پزشکی ، اشعه ، mri ، ردپا ، فیفا ، پروتکل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار