تمرکز جهاد دانشگاهی بر روی ساماندهی مبتلایان زخم مزمن است

تمام تمرکز و هدف در جهاد دانشگاهی ساماندهی و درمان زخم‌های مزمن، زخم‌های بستر، زخم‌های عروقی و فشاری است.

دکتر حسین بختو رئیس کنگره ملی زخم و ترمیم بافت در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص تشکیل دومین کنگره ملی زخم و ترمیم بافت گفت: در این کنگره ملی مقالات و سخنرانی‌هایی در حوزه‌های زخم و در‌ماتولوژی، مهندسی بافت و بیومتریال زخم، زخم جراحی، زخم و لیزر، زخم و نورولوژی، سلول درمانی، زخم و طب داخلی، زخم، اقتصاد،‌ اخلاق پزشکی و پزشکی قانونی و طب بازساختی و ترمیم بافت وجود دارد.

وی تصریح کرد: این کنگره با حضور پروفسور لازارو از دانشگاه مادرید اسپانیا که از پیشگامان درمان زخم مزمن دیابت در دنیا بشمار می‌رود و همچنین متخصصین علوم پزشکی کشور مانند سلول‌ مولکولی، تغذیه، ژنتیک و ارتوپدی و هیات‌های علمی از کشورهای آلمان و ترکیه برگزار خواهد شد.

بختو گفت: یکی از پر دغدغه‌ترین زخم‌های مزمن در مبتلایان به پای دیابتی است که متاسفانه به دلایل مختلفی در جامعه ما بشدت در حال گسترش می‌باشد.

وی با اشاره به اینکه بیماری دیابت چهارمین یا پنجمین علت مرگ در اکثر کشورهای توسعه یافته است، بیان کرد: مبتلایان دیابتی به علت بالا رفتن قند خونشان که تاثیر بر روی عروق اعصاب می‌گذارد و دیگر حسی نسبت به درد زخم خود ندارند.

وی در خصوص مطالعات اخیر بدست آمده بیان کرد: 23 درصد ایرانیان بالغ بالای 30 سال دیابتی هستند یا دچار عدم تحمل گلوکز می‌باشند. در حدود 60-70 درصد بیماران دیابتی به درجاتی از نوروپاتی مبتلا می‌شوند که در صورت وجود نوروپاتی حسی- حرکتی اندام تحتانی به زخم پای دیابتی و قطع عضو منجر می‌شوند. که بیش از 60 درصد موارد قطع عضو غیر ترماتیک اندام تحتانی به دیابت مربوط می‌شود.

دکتر بختو با اشاره به هزینه‌های بالای زخم پای دیابتی اذعان کرد: هزینه زخم پای دیابتی بیش از مجموع هزینه‌های بیماری سرطان است که سالانه به طور مستقیم بالغ بر 9-13 میلیارد دلار به هزینه‌های درمان بیماری دیابت اضافه می‌نماید. و هزینه‌های زخم پای دیابتی در کشور در سال 87 بیش از 18.6 میلیارد تومان برآورده شده است.

وی افزود: ما تمام تمرکز  و هدفمان در جهاد دانشگاهی برای زخم‌های مزمن، زخم‌های بستر، زخم‌های عروقی،‌فشاری و  . . . ساماندهی و بهبود و درمان این زخم‌ها است. 

رئیس کنگره ملی و زخم و ترمیم بافت بیان کرد: یک برنامه سه ساله داریم برای ایجاد بسترهای مناسب، تعیین فضایی برای کلینیک و تعیین فیزیک برای درمان این مبتلایان به زخم مزمن در آن برنامه ریزی شده است، به طوری که به کمک متخصصین در زمینه‌های مختلف بافت مرده را جدا کرده تا خون‌رسانی در بافت زنده به جریان یابد. 

وی در خصوص روش‌های درمانی اظهار کرد: ما با استفاده از فن‌آوری‌های نوین از جمله فتودینامیک‌تراپی، لارودرمانی‌، وکیوم ‌درمانی،‌ پانسمان مدرن و... تلاش برای جلوگیری از قطع اندام‌ها می‌کنیم.

بختو در مورد لارودرمانی اظهار کرد: در این روش مگس داخل زخم قرار می‌گیرد و از بافت مرده زخم تغذیه می‌کند که با این عمل سبب پاکسازی و بهبود زخم می‌شود..

وی تصریح کرد: با توجه به شواهد موجود یا شیوع بیماران مبتلا به دیابت متوجه خواهیم شد که در صورت عدم آموزش، پیشگیری، کنترل مناسب بیماری و عوارض مرتبط با آن در آینده نه چندان دور شاهد موارد بسیاری از عوارض بیماری دیابت از جمله زخم‌های مزمن پا و قطع اندام خواهیم بود.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار