مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان خدابنده اعلام کرد:بالغ بر 160 هزار هکتار از مزارع این شهرستان به زیر کشت گندم می رود که 154 هزار هکتارآن دیم و 6 هزار هکتار آبی می باشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ مدیر جهاد کشاورزی خدابنده با اعلام این خبر گفت:به دلیل مشکل تامین آب مزارع، کشاورزان ناچاراً به سمت کشت دیم روی می آورند.

عیوضی افزود: دیم کاری نیز با اتکاء به نزولات جوی دائماً تحت تاثیر شرایط اقلیمی حاکم در منطقه است.

وی باغ بیان اینکه تحقیقات نشان می دهد که تنها 10 درصد حجم تولیدات، به اراضی دیم اختصاص داردادامه داد:در بحث کشت و کار در شهرستان خدابنده پیشرفت خوبی به وجود آمده و 98 درصد از اراضی دیم به صورت مکانیزه و نیمه مکانیزه کشت می شوند.

مدیر جهاد کشاورزی خدابنده تصریح کرد:ارتقاء ضریب مکانیزاسیون شهرستان با استفاده از معرفی کشاورزان واجد شرایط جهت بهره مندی از تسهیلات خط اعتباری مکانیزاسیون(خرید انواع تراکتور، کمباین و ادوات مختلف خاکورزی) و ترویج و گسترش کشاورزی(خاکورزی) حفاظتی از جمله برنامه های مهم جهاد کشاورزی این شهرستان می باشد

عیوضی افزود:از جمله مزایای خاکورزی حفاظتی می توان به : کاهش مصرف کود ،کاهش فرسایش و فشردگی خاک،کاهش فرسودگی ماشین آلات، صرفه جویی در وقت و سوخت، بهبود تولید در طولانی مدت، بهبود نفوذ آب و حفظ رطوبت بیشتر در خاک و تکیه بر فرآیند های بیولوژیکی خاک اشاره کرد.

گفتنی است در سال زراعی جاری(95-94) در برنامه خاکورزی حفاظتی 30 هزار هکتار در مزارع دیم و 1400 هکتار در مزارع آبی گندم برای شهرستان خدابنده مصوب گردیده است. ازجمله سیاست های حمایتی در کشت گندم دیم در سال جاری افزایش غرامت صندوق بیمه محصولات کشاورزی تا سقف 550هزار تومان در هر هکتار می باشد که یکی از عوامل مهم در کاهش ریسک تولید در بخش دیم و مشوق خوبی برای دیمکاران شهرستان است.

انتهای پیام/ش

برچسب ها: کشت ، گندم ، خدابنده ، زنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.