مدیر گروه خدمات بیمه ای بانک کشاورزی لرستان گفت: 93 میلیارد ریال غرامت در سال زراعی گذشته به تعداد هشت هزار و 500 نفر از کشاورزان لرستانی تحت پوشش صندوق بیمه کشاورزی پرداخت شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ رفیعی افزود: از این مبلغ ، 53میلیارد ریال در مجموعه به بخش های دام و طیور و آبزیان و مابقی در بخش محصولات باغی و زراعی بوده است و علاوه براین تا پایان آبان ماه نیز غرامت شش هزار نفر دیگر نیز به حساب شان واریز خواهد شد.

وی با بیان اینکه استان های کوهستانی بیشتر در معرض تگرگ، سرما و سیل قرار دارند گفت: سال گذشته 22 هزار نفر در صندوق بیمه کشاورزی استان محصول خود را بیمه کرده بودند این در حالی است که در سال 90 و 91 تعداد 60 هزار نفر محصول خود را بیمه کردند .

مدیر گروه خدمات بیمه ای بانک کشاورزی لرستان افزود: سال گذشته 67 هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان تحت پوشش بیمه قرار گرفت.

امسال نیز یکهزارو 600 هکتار باغ ، 120 هزار راس دام سبک ، 6 هزار راس دام سنگین و تقریبا همه طیور پرورشی از بدو تولید تا 42 روزگی، 67 هزار فروند کندو زنبور عسل ، همچنین بیش از 10 هزار هکتار منابع طبیعی شامل جنگل و مرتع و 23 هزار متر مربع آبزیان تحت پوشش بیمه قرار دارند.

رفیعی با اشاره به اینکه صندوق بیمه کشاورزی در لرستان در قالب 10 شرکت با بیش از 20 کارگزار در رشته های مختلف کشاورزی فعالیت می کند گفت: لرستان در بخش کشاورزی بیش از 130 هزار بهره بردار دارد. در همه زیر بخش ها تقریبا 800 هزار اراضی کشاورزی قابل کشت بیش از 25 هزار باغات مثمر و تقریبا پنج و نیم میلیون راس انواع واحد دامی دارد و در حوزه آبزیان هم رتبه بسیار بالایی دارد.

وی گفت: عوامل متعددی از جمله وضعیت ضعیف مالی کشاورزان و اینکه بیشتر خرده مالک هستند باعث شده است کمتر به سمت و سوی صندوق بیمه کشاورزی تمایل داشته باشند از طرفی خود صندوق نیز که 32 سال از تاسیس آن در کشور می گذرد در لرستان از سال 73 فعالیت خود را آغاز کرده می توان گفت هنوز نوپا است.

وی گفت: بیش از 31 بلای غیر قابل پیش بینی در استان ما اتفاق می افتد و هر کدام از اینها کشاورزی را تحت تاثیر قرار می دهد به طوری که گاهی کشاورز را می تواند از گردونه تولید خارج کند.

رفیعی افزود : بیمه کشاورزی با سایر بیمه ها قابل مقایسه نیست در بخش کشاورزی ما با یک موجود جاندار سر و کار داریم همه محصولات کشاورزی با عواملی همچون سرما، نور خورشید ، دچار تغییرات می شوند حالا این تغییرات یا مثبت یا منفی می تواند باشد.

وی با اشاره به اینکه در بیمه کشاورزی بیش از 240 محصول آبی و دیم تحت پوشش قرار دارد و در استان نیز 41 محصول تحت پوشش بیمه قرا ر دارند گفت: ما از نظر خدمات ارایه شده بعد از کشور امریکا رتبه دوم و از نظر تنوع بیمه هم کشور اول هستیم.

به گفته وی با عمر کوتاهی که صندوق بیمه دارد اما گام های بیسار موثری برداشته شده است ، با توجه به اینکه در بخش کشاورزی خشکسالی 30 ساله ای برای آن پیش بینی شده است بیشتر محصولات در معرض تهدید هستند که در همین راستا فرهنگ بیمه کشاورزی نیاز به تشویق و ترویج دارد.

مدیر بیمه خدمات کشاورزی لرستان با اشاره به اینکه در همین سال زراعی دو عامل خطر باعث خسارت هنگفتی به بخش کشاورزی شد گفت: در جنوب استان تنش خشکی و در شمال استان سرما و یخبتدان را داشتیم در اردیبهشت ماه امسال انتظار داشتیم بیش از 500 هزار تن تولید داشته باشیم که با یک افت دمای 4 تا 6 درجه خسارت هنگفتی به بیش از 80 درصد مزارع وارد شد و 100 درصد باغات استان خسارت دیدند.


انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.