نغمه‌های عاشورایی این روز‌ها نوعی تقلید از خوانندگان است، که این امر یک خطر بزرگ برای اعتقادات مردم محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد گلریز خواننده ارزشی موسیقی کشورمان که یکی از خوانندگان برتر دوران دفاع مقدس است و صدایش به عنوان  میراث شفاهی ایران در سازمان میراث فرهنگی ثبت شده است، فعالیت خود را از سال 1385 پس از پیروزی انقلاب اسلامی با آهنگ «سرود نیایش» از «رضا قلی‌ ملکی» شروع کرد؛ به بهانه «سین جیم» به گفتگو با او پرداختیم: 

سین: از کودکی خود برایمان بگویید، کودکیتان با بازیگوشی و شیطنت همراه بوده یا خیر؟

جیم: در کودکی شیطنت‌هایی داشتم ولی آزار‌دهنده نبوده معمولاً شیطنت‌های در دوران مدرسه بود.

سین: یکی از خاطرات کودکیتان را برایمان بازگو می‌کنید؟

جیم: خاطرات زیادی از کودکیم دارم ولی الان خیلی خاطرم نیست. خانه ما به مدرسه خیلی نزدیک بود و من صبح‌ها تا لحظات آخر می‌خوابیدم و بعد از شنیدن صدای زنگ مدرسه سراسیمه لباس می‌پوشیدم و به مدرسه می‌رفتم، اکثر اوقات چند دقیقه تأخیر داشتم و ناظم مدرسه همیشه گله‌مند بود.

سین: فعالیت جدیدی در عرصه خود (خوانندگی) انجام داده‌اید؟

جیم: بله، قطعه‌ای را در وصف شهید مدرس در دست دارم و چون هیچکس در رابطه با این شهید بزرگوار نخوانده است تصمیم گرفتیم ترانه‌ای را اجرا کنم، همچنین در آذر‌ماه سال جاری منزل شهید مدرس به عنوان موزه افتتاح می‌شود و من تصمیم دارم این قطعه را در افتتاحیه موزه اجرا کنم. گفتنی است که ترانه این قطعه توسط اسماعیل‌ فرزانه سروده شده است. همچنین به عنوان وزیر موسیقی حماسی و انقلابی بسیج هنرمندان انتخاب شده‌ام و در بهمن سال جاری در جوار مزار شهیدان و مرقد مطهر امام به صورت گروهی اجرا خواهیم داشت و این قطعه برای سرود ملی بسیج هنرمندان انتخاب شده است که این امر باعث افتخار من است؛ به نظر من باید قطعه‌هایی در خصوص شخصیت‌های علمی-فرهنگی و... خوانده شود تا جوانان با فعالیت‌های آن‌ها آشنا شوند.

سین: رشته تحصیلی شما با حرفه فعلی هماهنگی دارد؟

جیم: بله، تحصیلات من دکترای پژوهشی هنر در حوزه آواز است.

سین: از چه زمانی وارد موسیقی شدید و فعالیت خود را آغاز کردید؟

جیم: از همان کودکی با موسیقی بزرگ شدم چون پدرم و برادرانم همگی در این حوزه تحصیلات عالیه دارند، آموزش‌های اولیه را در منزل از پدر و برادرانم آموختم و در هنرستان هم همین رشته را ادامه دادم همچنین در کنار هنرستان به کلاس‌های رسمی‌تر هم می‌رفتم مثلاً چند سالی در خدمت مرحوم ادیب خانساری بودم.

سین: تا به حال شده بخواهید بستری برای موفقیت جوانانی که استعداد‌های در این زمینه دارند ایجاد کنید؟

جیم: من به تنهایی نمی‌توانم کمک کنم، شهرداری در حوزه فرهنگی مکتب خانه آواز ایران را در موزه دکتر حسابی راه‌اندازی کرده است و هدف آن‌ها کمک به افرادیست که استطاعت مالی ندارند و این وظیفه بانیان فرهنگی ما است تا جوانانی را که در عرصه‌های مختلف هنر فعالیت می‌کنند را حمایت کنند، در این زمینه اساتید مختلفی فعالیت می‌کنند و جوانان به راحتی می‌توانند از حضور و اطلاعات آن‌ها استفاده کنند، جوانان آینده و سرمایه ایران هستند پس مسئولین باید حامی آنان باشند.

سین: از این که صدای شما به عنوان میراث شفاهی ایران در سازمان میراث فرهنگی ثبت شده، چه احساسی دارید؟

جیم: حس خیلی خوبی است، من همیشه می‌گویم اگر کسی عنوان هنرمند را به خود اختصاص دهد باید به بهترین شکل ممکن فعالیت کند.

سین: اهل مطالعه هستید؟

جیم: بله، از آنجایی که مدرس هم هستم باید مطالعه داشته باشم تا بتوانم به سؤالات دانشجویان پاسخ دهم، همچنین مطالعه متفرقه نیز می‌کنم و از جمله کتاب‌هایی که می‌خوانم می‌توانم به «پایی که جا ماند» از «ناصر حسینی»، «دا» از «سید زهرا حسینی» و کتاب‌های ادبی و تاریخی یاد کنم. همچنین اخبار سیاسی را هم دنبال می‌کنم.

سین: در حال حاضر نواهای عاشورایی کاملاً ریتمیک است این امر آسیبی به نواهای عاشورایی نمی‌زند؟

جیم: سال‌ها پیش در شبکه 2 برنامه‌ای تحت عنوان «نغمه‌های آوایی» پخش می‌شد که مورد توجه همه قرار گرفت؛ از اساتید مختلفی که در این حوزه فعالیت داشتند دعوت می‌شد و در خصوص نغمه‌های عاشورایی صحبت می‌کردند و نغمه‌های قدیمی را با ملودی‌های جدید بازخوانی می‌کردند که متأسفانه کنسل شد. در آواز ایرانی صد‌ها ردیف آوازی داریم ولی متأسفانه اکثر مداحان هیچ بهره‌ای از این ردیف‌ها در نوحه‌های خود نمی‌برند، برخی از مداحان فقط به دنبال به گریه انداختن مردم هستند و اصلاً به محتوای نوحه‌های خود فکر نمی‌کنند، این موضوع یک خطر بزرگ است که همه اعتقادات ما را تهدید می‌کند.

سین: آیا کلاسی برای آموزش ردیف‌های آوازی به علاقه‌مندان وجود دارد؟

جیم: من شخصاْ بار‌ها و بار‌ها اعلام کرده‌ام که حاضرم در خدمت مداحان عزیز باشم تا بخشی از اطلاعاتم را در خصوص این ردیف‌های آوازی در اختیار آن‌ها قرار دهم، مداحان باید در این حوزه کمی نوآوری کنند، تقلید آن هم از خوانندگان برای نوحه‌های عاشورایی چندان کار جذابی نیست. 

سین: سخن آخر:

جیم: آرزوی سلامتی برای همه مردم ایران دارم و امیدوارم صدا و سیما در مسائل هنری هم پیشرفت کند.


گفتگو از زهرا آقایی

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.  
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار